Pertubuhan Kebajikan Sahabat Insan dan Iman Malaysia (SIDIM)

Alamat :
Rumah Sahabat SIDIM (RSS)
No. 56, Jalan Orkid 2
Kelab Golf Bukit Beruntung
48300 Rawang
Selangor Darul Ehsan.

Ibu Pejabat :
No. 9, Medan Selera Sg. Pusu
53100 Gombak
Selangor Darul Ehsan.
No. Tel : 013-668 2940 (Ustaz Mohamed Hanafiah)
019-3554513 (Ustaz Fauzi)
013-2229851 (Ustaz Zubir)
Emel : hanafi_sidim@yahoo.com

Pertubuhan ini dikenali dengan nama Pertubuhan Kebajikan Sahabat Insan dan Iman Malaysia atau nama singkatannya “SIDIM”.

OBJEKTIF PENUBUHAN PERTUBUHAN KEBAJIKAN SIDIM

# Menubuhkan pusat-pusat pemulihan bagi tujuan merawat,memulih serta mendidik generasi umat islam yang terjebak dengan gejala sosial supaya kembali ke pangkal jalan.

# Membentuk serta menanam sifat-sifat keimanan dalam memulihkan generasi muda islam yang jauh terpesong dan dapat dijadikan insan contoh rakan sebaya yang akan membimbing rakan atau kenalan mereka dahulu.

# Memberi pembelaan kepada pemuda dan pemudi islam yang terjebak dalam anasir-anasir yang tidak sihat,supaya kembali sebagai insan yang akan dihormati dalam konsep modal insan.

# Memberi pendedahan kepada ahli-ahli dari segi latihan serta semangat supaya dapat disampaikan kepada masyarakat dalam membentuk generasi yang menyumbang kepada agama, bangsa dan negara.

# Sentiasa menjaga kebajikan ahli-ahli dalam konteks ukhuwwah dan membantu dalam membina hidup baru yang lebih bermakna.

# Membentuk satu jaringan kerjasama dengan semua pihak tidak kira dari badan kerajaan ataupun pihak swasta serta kesemua badan bukan kerajaan (NGO) dalam membentuk modal insan yang berkualiti.

KLASIFIKASI PELATIH DI SIDIM

Saban hari berlaku peningkatan pencemaran moral remaja yang kekadang mengerikan. Cerita-cerita remaja bersekedudukan, hamil anak luar nikah, lari dari rumah, minum arak, hisap dadah, terlibat kongsi gelap, melacur, dan sebagainya bagaikan tak berkesudahan. Remaja yang terjebak menghabiskan hidup dengan sia-sia persis haiwan tak berakal. Dunia kotor menjadi sebati sampai ke dalam jiwa. Akhirnya tak ubah laksana bangkai bernyawa.

Menyedari kecelakaan remaja yang menghidap penyakit sosial boleh merenggut iman yang ada, menjahanamkan maruah agama, dan memalukan keluarga, maka langkah-langkah berkesan perlu diketengahkan dan bukan lagi dibahas dan dibincangkan. Justeru Rumah Sahabat SIDIM Bukit Beruntung diusahakan dengan kudrat yang ada demi melihat calar-calar moral remaja ini dibersihkan, digilap, dan dicanai sebaik mungkin dengan nur agama menjadi insan yang berhamba disisiNya.

Rumah kebajikan telah beroperasi 3 tahun. Bermula di Gombak dan kini di Bukit Beruntung. Faktor kesesuaian, fasiliti, dan keselamatan menjadi isu utama perpindahan ini demi melihat keselesaan penghuninya untuk dididik dalam suasana yang tenteram, aman, dan damai. Penghuninya silih berganti, yang datang berjaya dipulihkan dan kembali ke pangkuan keluarga untuk memulakan hidup baru dengan menjauhi perkara lalu. AlhamdulilLah rumah ini telah berjaya memulihkan hampir 280 orang remaja. Remaja ini terdiri daripada penagih dadah, black metal, skin head, murtad, kongsi gelap, kes bunuh, mencuri, sakit jiwa, dan sebagainya.

Kejayaan memulihkan remaja sebegini kembali bertaubat dan rasa berTuhan mendorong pihak kami melihat keupayaan rumah ini dengan lebih besar lagi ke arah menyelamatkan para remaja terlanjur yang ingin kembali ke pangkal jalan. Hasrat suci ini menjadi agak lembab disebabkan kekangan kewangan dan aset lain yang diperlukan. Maka menjadi harapan kepada insan-insan yang sudi menghulurkan bantuan menyahut agenda perjuangan menyelamatkan umat Islam kini terutamanya remaja yang bakal menjadi tonggak kekuatan negara pada masa mendatang.

Bantuan kewangan boleh disalurkan ke dalam akaun Bank Islam :
RUMAH SAHABAT SIDIM BERNOMBOR (12-113-01-003029-1)

Untuk maklumat lanjut, sila ke laman rasmi SIDIM.

http://sidim.nas.my


147 thoughts on “Pertubuhan Kebajikan Sahabat Insan dan Iman Malaysia (SIDIM)

  1. tahniah!!!!!!
    kepada semua yang terlibat dalam mengendalikan rumah sahabat sidim. Usaha anda semua amtlah dihargai dan disanjung tinggi. Mudah-mudahan mendapat limpah dan kurnia Allah Swt. Amin

  2. anak sy bermasaalah,rasanya tidaklah besar sgt cuma sy tak mahu dia tersasar dlm kehidupan dia.masa sek dulu dia sering cabut lari dr kelas,senang cakap dia ni suka percaya kawan dr ibubapa.mudah terpengaruh dgn benda perkara yg tak elok rasanyalah.tolong pihak tuan bagi nasihat pd sy utk slesaikan masaalah sy ni.terima kasih

  3. mak oii dah beli byes nak tanak pula lepas 2 nak hidang..suap pulo..mu talipon la kat atsa tu tak lah beribu kot cost panggilan..email pun ada..alamat pun ada…

  4. ASSALAMUALAIKUM SEMUA…ALHAMDULILLAH BERSYUKUR KITA KEPADA ALLAH DGN TERTUBUHNYA SEBUAH PUSAT – PERTUBUHAN KEBAJIKAN SAHABAT INSAN DAN IMAN MALAYSIA ( SIDIM ) YANG DPT MEMBANTU SEMUA GOLONGAN TERUTAMA KPD IBU BAPA YANG MEMPUNYAI ANAK2 YANG BERMASALAH…SELAMAT MAJU JAYA SIDIM, SEMOGA ALLAH MEMBERKATI DAN MERAHMATI USAHA KALIAN…

  5. assalammualaikum…sy ada seorg adik lelaki berumur 21 thn yang byk terlibat dgn iblis moden seperti syabu,gam, arak, ganja,, dan ais.. makin hari makin menjadi- jadi sehinggakan berani menggunakan benda tajam kearah ibu bapa saya..pelbagai cara kami lakukan ttp semuanya tidak berhasil…kami memerlukan pendapat dan pertolongan dari pihak tuan,,,,

    • cuba hantar di Pusat Inabah di Negeri 9. Adik saya pernah masuk sana.. layanan mereka ok. cuma 2 minggu pertama mereka akn kurung di dalam sebuah rumah. dan ,mereka tidak menyiksa pelajar macam SIDIM bukit Beruntung

  6. alhamdulillah.. alhamdulillah..alhamdulilah sy bersyukur kpd Allah.. sy tlh kembali ke jalan yg diredoi Allah..

  7. alhamdulillah, sy dah berpeluang ke rumah sahabat sidim ni……

    dan sy mohon pd smua, kte same2 doakan yg terbaik utk mereka smua dn mudah2an penghijrahan mereka akn dipermudahkn dn sntiasa dibimbing Allah S.W.T sentiasa…

    insya Allah…

  8. salam,kepada yg empunya blog.
    diharap anda tidak meletakkan alamat rumah sidim di sini demi keselamatan penghuni sidim,dan untuk memudahkan urusan pihak sidim.kerjasama dari pihak anda amatlah dihargai.

    drpd:
    pihak pengurusan sidim.
    TQ

  9. jgn la terpedaya dgn rumah iman nie…sbb umah iman ni la hbs duit mak aku…pastu aku cacat dah skang ni…mmg sial la ustat ustat kat sana…butuh la…tgu la mase nya nti..mmg akan aku bls dendam…butuh hamadi!!!!

    • klu mak bapak dah x leh nk ajar TERPAKSA la org lain yg mampu mengajar….Yg baik datangnya dr ALLAH SWT dan yg lemah adalah kita ,hamba2Nya yg lemah lagi daif. Jadikan ianya teladan dan sempadan menjalani hidup dunia yang sementara, dan carilah jalan Allah utk bekalan di akhirat.

      • kalau nak ajar anak org pun alak2lah.. jgn lah sampai bagi nak mampus??/ mengajar ke tuh?
        sekarang di bukit beruntung ada kematian pelatih disebabkan di pukul sehingga pendrahan otak dan patah rusuk!!!!!

  10. btul tu semua drg ni makan suitmak bapa sekarang aku bertambah teruk kena pukul macam anjing kat dlm tu ini bukan tipu makan pun cam anjing xpercya masuklah elok2 betul terus jadi gila hanapi buncit penipu pasal teho pun dia pukul kau gila punya orang

    • betul2…. kowg masuk aje kena Pukul… lapas 2 selagi luka atau lebab2 xhilang dekat badan kowg atau muka kowg diowg akan tahan mak bpak kowg xbg jmpe.. alasan diowg ckap ank diowg wt hal dekat dlam umah IMAN 2… sial x SIDIM nie kan,… Nk duit aje lbih…

    • JANGANLAH BUAT HAL JIKA TAK NAK KENA MARAH DEK ORANG YANG DIAMANAHKAN MENJAGA ANDA2!!! DEMO!!!!!! BERANI BUAT||| DEMO!!!!!BERANI TANGGUNG…..

      • kalu dah perangai macam anjing!!!!memang patok kena katok buie sedar!!!!!!

      • Encik, Jangan ingat sesuka hati nak buli anak orang.. Dia ada mak bapak.. kalaulah ko buli pukul dia sampai macam tu, mak bapak dia nampak.. family diorang akan heret korang pergi lokap. akan saman dandakwa. kalau saya nampak apa yang berlaku di tempat. saya akan pastikan apa yang dia buat pada pelatih tu, akan samagak biar korang rasa. cara ajaran islam bukan kekerasan. nak tegas boleh, tapi bukan cara pukul2 budak2 kat dalam tu sesuka hati. inagtlah korang pun ada anak2. Jangan buat kat orang.. Nanti Allah balas lebih teruk lagi. lihatlah.. Hsilnya Sidim di Gombak dah kena tutup dan di Bukit Beruntung Ustaz2nya dah kena tangkap kerana di dakwa membunuh pelatih dengan memukul sehingga tulang rusuk patah dan pendarahn di kepala.. Ingat sikit.. kalau mak bapak tahu ajaran korang macam ni.. mak bapak dorang pun xnak masukkan anak2 dorang kat sini.. Ini sebab dorang x tahu. Dorang ingat korang tu alim sangat pandai handle budak.. jbhjjhluigh

    • Kalau dah memcuri dalam umah iman!!!meme kena katok oooiiiiiii…. tak kan nak kena buat report polis pulak!!! ciang pdrm banyak plak nanti kes!!!!!!!!!

      • ko nampak ke dia mencuri? ko boleh adakan kaunseling dulukan? atau denda yang tidak menyiksa pelatih.. Pikir dulu sebelum buat bukan main suka buat undang2.

    • Assalam. Boleh saya tanya, betul ke apa yg awak semua cakap tu? Saya ada terfikir nak hantar anak saya ke situ sbb dia semakin sesat. Tolong cerita yang sebenar. Tks

      • Akak cuba hantar dekat Pusat Inabah Negeri 9.. Alhamdulillah adik saya kata kat sana ok.. Tidak sesuka hati menyiksa pelajar. Tapi cuba siasat dahulu. Sebab adik saya masuk tahun lepas. tak tahulah pengurusan sekarang macammana pula. Janganlah masuk Sidim ke, Perkid ke. Kesian kat anak.

      • Thanks Syuhada….Alhamdulillah ank akk dh makin baik…akk x hantar mna2 pn…maybe makin dia dewasa dia fikiran dia semakin matang dh bole fikir secara rasional. Sib baik x hantar mna2 rumah pemulihan ni…klu x maybe makin teruk…dia akn dendam…takut tgk komen2 bekas pelatih ni

    • yer ker ko pekida…
      line aper???
      saper suruh minum arak…saper suruh main judi…
      saper suruh isap dadah…saper suruh derhaka pada mak dan bapak…
      kena pukul ker kena rotan..????
      jgn bwat lagi yer mungkar(amar berpesan)
      jd ingatlah amar maaruf nahi mungkar…!!!!!!
      ingat yer belacan…

      • tp, islam ta ajar cara pakse?? pusat SIDIM mngamal kn secara pkse?? dalam AL-QURAAN da tertulis semua nye. jika seseorang itu mahu berubah, dye sje mampu mngubah diri dye, tiada sesiapa yunk bole mngubah dye dia.. so PUSAT SIDIM tayah makan duit haram !!!! mngajar budak secara pakse.

      • PDRM pun apa kurangnya!!! sikit-sikit bedah siasat!!! siasat pun pukul n rotan jgak okt!!! diri sendiri buat salah tak nampak!!! lagi banyak makan rasuah,,,HARAMMMM!!!!! masa ba’ah dulu apa akur janji!!!!!!

      • Yang korang sesuka hati pukul budak tu apasal? Korang tengoklah hasil pengajaran korang.. budak2 lepasan tempat korang semuanya menyimpan dendam… Tolong belajar lagi bagaimana mentarbiah budak sebegini…..

  11. gua sampai sekarang kaki kiri melekuk kedalam kena bantai ngan rotan sebesar lemang.perghh….tapak kaki beb..mengensot aku 2minggu..perit..

  12. memang betol aku pun tak puas hati gan anas beruang belagak taiko, babi betol , aku kene sebat 40 kali kat tapak kaki 2 manggu tak bejalan

    • lu bisa mati kaa…. lu brani kasi langgar laa… cakap banyak xmaw… dah sape suh ko wt hall… sindiri maw ingat r der…

      • cari ajaran yang terbaik.. BUKAN MENYIKSA PELATIH DAN BUAT MEREKA DENDAM. HASILNYA HIDUP KORANG XKAN SELAMAT SELAMANYA.

    • Elo bro2…. lu orang x kan masuk rumah tu kalo lu org x buat hal…. kalo lu org x menyusahkan mak bapak lu x boleh ke????

      • salam hantu botol yg baek hatie…ingat lah namo rupa tidak akei guranttee menjamin ahklak murni..yg di ingat kan jahat sebenor nyo .beriman jugak…..selamat berpuasa daei harie rayo,mmaf zahir batin..

      • Masuk dulu tempat ni dek, kemudian baru boleh anda cakap besar. Allah saja yang dapat melindungi kamu semua, wahai umat nabi Muhammad S.A.W.yang telah terjerat-terperangkap di SIDIM ini. Semuga Allah buka hati ibu-bapa anda untuk selamatkan anda semua dari rumah NERAKA ini. selidik dulu, sesuatu tempat sebelum hantar anak2 anda di sana.Tolonglah. Ya Allah. Anak saya dah gila. akibat warden2 yg lebih zalim dari penjara, telah menyeksa anak saya secukup2nya dan sepuas2 hati mereka. Saya sungguh menyalahkan diri saya sampai kiamat-kerana menghantar anak saya si Rumah Neraka SIDIM.

  13. Salam,

    Memang sesautu yang bagus SIDIM ini ditubuhkan bagi memulihkan akhlak anak-ank remaja yang telah hanyut di zaman kini. Saya amat bersetuju. Tetapi bagaimana pula perlu ditempatkan ibu yang menyebabkan anak-anak mereka berkelakuan sedemikian contoh seperti memaki hamun anak-anak mereka, bercakap kasar, tidak mahu memahami perasaan anak-anak, sombong dan bongkak dengan anak-anak, tiada belas kasihan, menendang, menampar, manarik rambut dan sebagainya. Memang walaubagaimanapun ibu itu harus dihormati kerana ia melahirkan tetapi bagaimana pula setakat melahirkan sahaja tetapi tidak menjaga dan memdidik padahal ketika anak2 tersebut memerlukan kasih seorang ibu entah si ibu hilang ke mana lari mencari keseronokan. Adakah anak-anak tersebut perlu disalahkan sedangkan ibu tersebut tidak pernah menjaga mereka dari kecil malah perasaan kasih sayang pun tiada cuma sekadar menjaga dan mendidik mereka dengan kekerasan.

  14. only god will repay him back . this is for anas . from shafika bekas pelatih rumah iman perempuan . hanya tuhan sahaja yg boleh mengubah umat nya . and manusia tiada hak untuk memukul maki dah mengherdik manusia lain . trauma dalam diri saya belum hilang lagi . its been 3 years ago but im still living in the past .

    • u trauma sampai 3 tahun kan…
      parents u trauma u tak amik kira plak…
      jgn2 u trauma sbb bf u dah main kayu 3 kot…
      coz dah lame sgt duk kat umah sane….
      bwat lagi ker perangai lame???
      tuhan bagi akal kan…so pikirlaaa…
      nak tunggu TUHAN ubah lu…sampai kiamat pon DIA takkan ubah…
      ade otak pikir…SELAMAT BERAMAL…
      MANISNYER KURMA INI…!!!!!!!!!

      • perasaan org jgn dibuat main2.. cube lu di tmpat dye lha.. ckp byk plk.. sial lha !! SHIT !!!

      • sape BEKAS ni ? awk batch 2009 ke ?
        awak kenal sy x ? yg lahirkan baby dan duk umah sidim sebulan ja n kua utk amik pmr ? sy cari kawan lama jugak ni

      • CARA KO BERCAKAP, SEPATUTNYER KO YANG KENA PERGI KURSUS DDITARBIAH DULU.. BARU NAK TARBIAH ORANG.. JGN INGAT KITA BERADA DI ATAS. KITA MAMPU BUAT SESUKA HATI KITA.. NO! INGAT! ADA BALASAN UNTUK KITA. SAYA MALAS NAK MALUKAN ORANG.. TAPI APA YANG SAYA TAHU. ORANG YANG MENGANIAYA ORANG TELAH DAPAT BALASAN APA YANG DIA BUAT DAHULU. NI BARU SIKIT DI DUNIA. KALAU YANG LAIN MASIH X AMPUNKAN.. MACAMMANA DIA NAK MASUK SYURGA. X KISAHLAH SIAPA DIA. DIA PENAGIH KE.. Tapi dia ialah milik Allah!!!! Klu dah mak bapak tu berikan amanah untuk jagakan anak dia.. tapi x amanah.. Jumpalah Allah nnti.. jawab di hadapan DIA.

      • kalau x ke SIDIM, nk hantar ke mana? dia xnak berubah, biasa hidup mewah dgn rosakkan keluarga org dengan dadah (pusher). itu lebih baik drpd melihat dia hidup dgn hasil haram drpd pnderitaan org lain.

    • sAYA SYORKAN HANTAR ADIK DI pUSAT iNABAH nEGERI 9. aDIK SY PERNAH DI HANTAR DI SANA. SANA LEBIH BAIK DR SIDIM. CUBALAH BERTANYA DAN SIASAT DAHULU. TP JGNLAH CACATKAN ADIK KAMU. SUATU HARI NNTI KAMU AKAN MENYESAL. ADA KEMATIAN BERLAKU DI PUSAT PEMULIHAN BUKIT BERUNTUNG PADA 5/2015. HASIL PEMERIKSAAN HOSPITAL SUNGAI BULOH BUDAK TU MATI SBB ADA PENDARAHAN OTAK, RUSUK PATAH DAN LEBAM DI SELURUH BADAN.
      AKHIRNYA USTAZ2 INI DI TANGKAP.

  15. assalamualaikum,
    sy ada seorang adik yg bermasalah….kekadang dia ok, kekadang dia seperti orang hilang akal ( berhalusinasi) bercakap sendirian..puas dah mak bawa berubat kat hospital dan bw perubatan altenatif….sekejab dia ok…sekarang ni dia jadi degil, dengan mak usah cerita la….duit nak mesti ada…mak dah tak larat dah nak melayan nye…apa perlu saya buat….saya kesian kat mak…
    bole tolong saya ?

    • sAYA SYORKAN HANTAR ADIK DI pUSAT iNABAH nEGERI 9. aDIK SY PERNAH DI HANTAR DI SANA. SANA LEBIH BAIK DR SIDIM. CUBALAH BERTANYA DAN SIASAT DAHULU. TP JGNLAH CACATKAN ADIK KAMU. SUATU HARI NNTI KAMU AKAN MENYESAL. ADA KEMATIAN BERLAKU DI PUSAT PEMULIHAN BUKIT BERUNTUNG PADA 5/2015. HASIL PEMERIKSAAN HOSPITAL SUNGAI BULOH BUDAK TU MATI SBB ADA PENDARAHAN OTAK, RUSUK PATAH DAN LEBAM DI SELURUH BADAN.
      AKHIRNYA USTAZ2 INI DI TANGKAP.

  16. saye bekas pelatih dari sidim . sekarang sye dah sambung belajar di pondok kedah. alhamdulillah skrg sye bejaye berubah dan terus berubah, jadikan hari esok lebih baik dari hari ini, semua maknusia boleh berubah . sesiape yang nak belajar di pondok tempat sye belajar alamat pondok tuan guru haji adnan bin hj abdul majid di paye kelubi sungai karangan padang serai kulim kedah . insyaallah di sane sentiase tenang, pelajar leleki sahaje . umor 12 tahun keatas. mari lah belajar agame. tiade sunah mengejar dunia dan kite wajib mengejar akhirat. insyaallah. amin

  17. laien padang laien rumput..aku suko duo2 sekalie…kalo ahkirat ajoor lebeh baiek hidup di sorga jerr..tapah lahir kat sniekein…alu puin tak dah lahir kat dunio neraka jahanei niee…dgein bergaei pancaroba

  18. pukimak punya ahmadi! bila kau nak mampus? aku ingat nak jumpa kau, alamat rumah kau pun ayah aku dah bagitahu kat mana. kalau ada open house, kenduri khawin bini kau ke. tolong jemput aku eh? tunggu masa, anak kau pun aku lanyak macam mana kau pijak aku barua ;)

  19. heh..tak sangka aku jumpa website tempat ni.. nostalgic betul.. da 5 tahun da berlalu..cara mak aku salah untuk hantar tempat macam ni..padahal aku takde la ambik dadah dan teruk sangat.. aku benci rumah ni.. bad memories…

  20. Sebenarnya rumah SIDIM ni ok tak……Kenapa nak pijak-pijak dan rotan …..boleh tk tolong jelaskan perkara yang sebenarnya..
    t/kasih

  21. segala yang berlaku di dalam rumah nie tak sama dengan ape yang sedang di canang didalam web site..
    semua nye adalah tipu belaka..
    indah khabar dari rupa..
    kalau korang nie bagus dan ikhlas cuba korang buat sesi soal jawab antara petugas, pelatih dan ibu bapa..
    semua tipu muslihat dan kelemahan korang akan terselah dengan sendiri…

  22. sebenarnya rumah nie ok ,cuma yang salahnya adalah warden ,petugas kat situ . .saya salah seorang pelatih iman perempuan disitu . .cara mereka mendidik salah . .mendidik orang yang bermasalah tidak seharusnya dengan rotan . .memukul pelatih smpai nak smbhyg pon terasa perit . mendidik tu bia la cara yang betul supaya pelatih yang klua akn ingt yang rumah ni bawak bnyak kebaikan kpada aku ,bkn membawa bnyak trauma dalam hidup aku . .fikirkan la . .

    • saudari nuramira…rumah iman tu untuk pulihkan org yg bermasalah..mungkin itu adalah cara yg terakhir utk mendidik..sbb dkat luar dah ramai duk bagi nasihat xjalan jugak..jadi depa tibai lah…kalau tak maw kena tibai lg buatlah perangai elok2..jd wanita yg solehah..jgn salahkn org sbb kesalahan diri sendiri..maaf sekadar nasihat,,
      p/s: saya nk tye..berapa bayaran masuk umah sidim..
      tlg respon..moga Allah berkati kamu…amin

      • .memukul pelatih smpai nak smbhyg pon terasa perit . mendidik tu bia la cara yang betul supaya pelatih yang klua akn ingt yang rumah ni bawak bnyak kebaikan kpada aku ,bkn membawa bnyak trauma dalam hidup aku . .fikirkan la . .

        hebatnye ko taip macam tu.. kesian budak ni,,, dengan cara lembut InsyaAllah akan bawa byk perubahan. BUKAN KEKERASAN.. SAYA NAK SANGAT TENGOK KAMU DIAJAR CARA SEBEGITU. SETIAP MANUSIA ADA MELAKUKAN KESILAPAN. TERMASUK ENCIK ADNAN.. XKAN XDE DOSAKAN.. SO, BELAJARLAH MENGHORMATI RANG LAIN.. JGN IKUT SEDDAP MULUT DAN SUKA RINGAN TANGAN SESUKA HATI NAK PUKUL ANAK ORANG. IBU BAPA SENDIRI KALAU PUKUL ANAK2 SAMPAI LEBAM2 PUN BOLEH REPORT POLIS DAN POLIS AKAN AMBIL TINDAKAN, INIKAN KAMU YANG HANYA SEBAGAI PENGAJAR DAN PEMBIMBING SAHAJA… KALAU PERANGAI MCM NILAH X BERUBAH2, X TAULAH NASIB KETURUNAN ENCIK MACAMMANA NANTI.

  23. Subhanallah.. mcmn lar nak didik org kalau bahasa yang digunakan utk reply comment kasar dan tak beradab. Rasulullah s.a.w mengajar umatnya penuh adab dan sopan. lembut dalam pertuturan. jadi saya rasa org yang reply comment ni yg perlu diajar dulu. wallahualam..

  24. mmg btol pown ap yg dorg bgtaw datas tuh..sy cma nk psan jgn la korang hntar ank , adik, kakak, abg kt tmpat tuh..dorg ajar cra yg slah..ak sndri pown dlu pnah kna sebat di kaki smpai xbleh nk diri sminggu sial btol anas…

  25. aku akan ingt sampai biler2! mempergunekan agama utk mncrik duit….cara nk memperbetulkn akhlak remaja skrg bkn cara paksaan… memukul… bukan ag bertambah elokk… kuar dr stu mnjdik brtmbah terok..byran dier mahal 7 or 8 ribu tiap2 bulan… perempuan2 yg lahir bby luar nikah smua d’perdagangkan… jual dgn harge yg tggi.. pastu mak yg melahirkan bby 2 stu sen xdpt ape2.. mcm nie ke???? berdosa makan duit lbh…mati nnti ternganga mulut… lagi stu .. dgn cara memaki penghuni2 d’stu satu contoh yg baik ke?????? pikir laa sebelum nk ajar owg2 mcm tu….aku tgk owg2 yg kuar kt situ smua nye xberubah….

      • salam ,,sye nak komen sikit ..rumah ni dibina utkkbaikan ,terpulang pd kite nak nilai cmne ,,kne pukul sume tu sbb xdga cakap..tp pihak sidim salah jgk..patutnye xbleh gune kekerasan utk didik anak22 ..nt makin mberontak..sye pon xtaw lah baby dperdagangkan ataw ape..sye bekas budak sidim n sye pnah mlahirkan ank disini ..mmg betol xdapat satu sen pon .ase cam kosong je pas anak diambil ..hmm..tp sye brsyukor jugak sbb anak sye dijage dgn baik oleh kuage angkat nye skang..

      • sy xtau la baby diperdagangkan atau ape . tp lepas dapat anak sy satu sen pon sy xdpat . pihak sidim atau keluarga angkat tu xbg aku ape pon . atleast bagi la wang pampasan pada kami yg melahirkan . tau la kami wat salah tp jgnlah amik anak kami tanpa beri ape2 . xberbaloi langsung . keluarg angkat tu sign kontrak akn bg jumpe anak setahun sekali tp ni dah 4tahun sekali pon xdapat jumpe . bull shit la . kalo aku tau aku xdapat jumpe ank aku baik aku jual kat org lain . ni jumpe pon xdapat . duit pon xda . malu je dapat . bongok

  26. salam . aku bekas pemulihan uma iman bukit beruntung . aku byk belajar erti kehidupan nih kat dalam . 6 bulan aku dok dalam pastuh aku lari dah ta tahan terkongkong .

  27. jangan fitnah tak baik….abg nas..ustaz napi..semua baik…mengajar kita kearah kebaikkan..bukankah kita ari ari disana bersolat..mengaji..zikir..dibandingkan dengan dunia luar…

  28. kepale otak kau !! kau panjang ape nie??! uh? panjang akal? kebaikan di rumah insani tu mmg ade!! bagus tapi KALAU ADE SEKSAAN pun num 1 ! ^_^ ( BETUL TAK ) ? kalau nak sekse org tu bukan ikut kepale bapak korang wei..buat pengajaran sampai nak bunuh org tu buat po? nak kasi org mental? buat po? ikut sunnah ka? ikut agame eh? itu-itu…aku nampak ade ( HAMBA ALLAH ) kat atas tulis coment ape tu??

    ( u trauma sampai 3 tahun kan…
    parents u trauma u tak amik kira plak…
    jgn2 u trauma sbb bf u dah main kayu 3 kot…
    coz dah lame sgt duk kat umah sane….
    bwat lagi ker perangai lame???
    tuhan bagi akal kan…so pikirlaaa…
    nak tunggu TUHAN ubah lu…sampai kiamat pon DIA takkan ubah…
    ade otak pikir…SELAMAT BERAMAL…
    MANISNYER KURMA INI…!!!!!!!!!)

    kalau saye cakap…ini bukan public talking suruh nenek kau coment macam tu lah babi..kau pikir kau pgg dunie nie cakap suke hati mak bapak kau yg main kayu 3,4,5..bodoh betul..buat perangai ape?? die cakap elok..for ur knowledge lah sebab kau akal takde kan..die share maklumat die di blog nie untuk menyampai kebaikan/keburukan adalah hak die..kenape kau takut sgt sampai coment macam tu??kau ancam die ke? kalau ikut betul kau tu patut masuk lubang jamban sedut and refresh otak kau anak haram !!

  29. salam,kepada yg empunya blog.
    diharap anda tidak meletakkan alamat rumah sidim di sini demi keselamatan penghuni sidim,dan untuk memudahkan urusan pihak sidim.kerjasama dari pihak anda amatlah dihargai.

    drpd:
    pihak pengurusan sidim.

    haha wonder why?? die takut kau rang semue takut nampak anak kau kene pangang macam babi bbq dihadapan rumah sial tu..hahahaha…^_^

  30. butuh_umah_iman!!! berkata:
    November 27, 2010 at 11:57 pm
    butuh mahadi dan hanafi!!!!
    mkn duit makbapak org je…pastu pukul budak2 dlm umah iman tu….jgn la caya!!!

    Balas
    mekailmohdaris berkata:
    Januari 11, 2012 at 5:11 pm
    klu mak bapak dah x leh nk ajar TERPAKSA la org lain yg mampu mengajar….Yg baik datangnya dr ALLAH SWT dan yg lemah adalah kita ,hamba2Nya yg lemah lagi daif. Jadikan ianya teladan dan sempadan menjalani hidup dunia yang sementara, dan carilah jalan Allah utk bekalan di akhirat.

    sungguh pandai,bijaksane dan segale nye..kenape die mekailmohdaris berbalas sedimikian adik-adik..adalah kerane pertame adik-adik..die adalah orang??? ( SIDIM/INSANI ) ye benar sekali..benar-benar..sebab tu die mengunekan ayat-ayat indah.. DAN MENGUNEKAN NAMA ALLAH SWT untuk menyumbunyikan keburukan di rumah nerake itu..kerane MMG BETUL PUN RUMAH TU SELALU KENE PUKUL !!

  31. anyway..kepade para ibu bapa..yang handak menghantar anak kalian ke pusat..sila berpikir sematang matangnye..kerane harapan masa depan anak-anak kalian terletak di anda..adik saya sudah banyak berubah…dia seolah-seolah mengalami kecatatan..saye kesian tgok dia..saya sayang adik saya..so..PLEASE…jangan hantar lah ke pusat sini..ke pusat lain atau program lain takpelah..diorang pakida ..

    PAKIDA..anda ada tugas untuk satukan agama islam..tak kira lah 77,36..dan semuanya..kite sepatutnya jage ISLAM KITA TU..BKAN SEKSA ORG ISLAM KITA BODOH!.. AYAHANDA KAH..ABANG LONG KA..TGOK ANAK BUAH TU..dont be so stupid..seksa umat sendiri..haish..till the end of my life lah…gua nampak orang-orang nie..gua sapu..gentle??

    • kita perlu nilai diri sendiri dahulu!!!!! jangan pandai kritik orang saja!!!!! jika dengan baik tak dapat ubah keburukkan bro, kenalah marah kerana ALLAH SWT!!! ”MARAH” KERANA SAYANGKAN SESAMA SAUDARA ISLAM!!!!! ”BENCI”KEPADA YANG LALAI & SUKA TABURKAN FITNAH JERRRRRR!!!!!!!!!!

      • SALAHKAN PADA DIRI SENDIRI LEBIH BAIK DARI SALAHKAN ORANG LAIN!!!!!!! YANG BAIK SEMUANYA DATANG DARI ALLAH SWT,,,YANG BURUK ITU DATANG DARI DIRI SENDIRI!!!!!!

  32. Betol kata2 mereka di atas. Saya bekas dari rumah lama d g0mbak. Masih ingt lg kenapa rumah d g0mbak tutup??. Sebab kami semua pakat ramai2 lari masa tu ingat kn. Niat da bet0l utk bet0l kn remaja yg bermasalah. Tp bkn menguna kn c0ta besi sampai patah. Klu kaki dan badan sy b0leh bercakap msti best kn.

    • HANTAR KAT pUSAT iNABAH nEGERI 9. ADIK SAYA DAH PERNAH KE SANA. OK.. TAPI SIASAT DULU.. OK KE X? ADIK SAYA MASUK TAHUN LEPAS MACAM TULAH. TP SANA X SETERUK SIDIM

  33. Assalamualaikum sahabat ku tahun 08. Di manakah kecik, Ej, Penyu, Popo, kedah dan yang lain-lainnya?

    • Kay: kau sebut nama2 tuh macam aku kenal laa.. bole kasi tips ta ni masa tahun bape? Aku na cari laa kawan2 lama masa kat bukit beruntung rumah iman dulu.. nih no aku 0197144418

  34. Bila dibaca kesemua mesej-mesej didalam ni membuatkan aku ketawa. Tak tahulah samada awak semua ni masih berperangai keanak-anakkan walaupun aku pasti umur awak-awak semuanya sudah meningkat dewasa. Alam maya, bermacam-macam ayat boleh ditaip walaupun hakikatnya awak-awak semua ini hanya ” indah khabar dari rupa ” tapi sebenarnya pengecut. Perkara yang lepas-lepas tu jangan difikirkan balik. Selama aku menginap dirumah SIDIM banyak kenangan pahit dan manis aku lalui, aku pernah kena belasah dengan brader nas masih steady lagi beb cuma awak semua yang masih keanak-anakkan yang banyak merungut macam kanak-kanak minta mainan. Dan apa yang awak semua merungutkan tu memang betul aku tak nafikan dan aku pun berharap Rumah SIDIM ni kembali mendidik pelatih dengan jalan yang betul, tiada lagi manusia yang munafik didalamnya seperti mahadi ( Orang sedekahkan kambing suruh sembelih bagi budak-budak makan tapi dia boleh bela kambing itu ) Chek, taiko besar warden dirumah dewasa ( Hidup umpama raja didalam rumah itu, pergunakan pelatih sahaja bila apa yang dia mahu sampai mandi pun pelatih gosokkan belakang badan ) Brader nas, terlalu dengar kata-kata warden walaupun ada perkara itu betul atau pun tidak. Berubah untuk kebaikan;)

  35. Selama aku menginap dirumah SIDIM banyak kenangan pahit dan manis aku lalui, aku pernah kena belasah dengan brader nas masih steady lagi beb cuma awak semua yang masih keanak-anakkan yang banyak merungut macam kanak-kanak minta mainan. Dan apa yang awak semua merungutkan tu memang betul aku tak nafikan dan aku pun berharap Rumah SIDIM ni kembali mendidik pelatih dengan jalan yang betul, tiada lagi manusia yang munafik didalamnya seperti mahadi ( Orang sedekahkan kambing suruh sembelih bagi budak-budak makan tapi dia boleh bela kambing itu ) Chek, taiko besar warden dirumah dewasa ( Hidup umpama raja didalam rumah itu, pergunakan pelatih sahaja bila apa yang dia mahu sampai mandi pun pelatih gosokkan belakang badan ) Brader nas, terlalu dengar kata-kata warden walaupun ada perkara itu betul atau pun tidak. Berubah untuk kebaikan;)

    Ayat kat atas tuh betul. Aku laluinya sendiri kat Rumah Iman dulu. Harap semua bekas penghuni Rumah Iman helo2 la balik ya. Ada senang nanti kite sama2 wat gathering untuk bekas penghuni Rumah Iman. Nih no kawan 019 7144418. Wechat/Whatsapp pun bole.

  36. Ayat kat atas tuh betul. Aku laluinya sendiri kat Rumah Iman dulu. Harap semua bekas penghuni Rumah Iman helo2 la balik ya. Ada senang nanti kite sama2 wat gathering untuk bekas penghuni Rumah Iman. Nih no kawan 019 7144418. Wechat/Whatsapp pun bole.

  37. Assalamualaikum ustaz… saya nak minta bantuan dengan ustaz.. mungkin saya telah tersalah langkah dalam hidup.. tapi saya teringin sangat untuk kembali… bagaimana saya harus mulakan ustaz…

  38. Dah 4tahun sy xdapat jumpe anak saya . last skali sy jumpe mase dye umur bape bulan . keluarga angkat dia langsung xbg duit kat sy , atleast bg la duit utk sy meneruskan kehidupan . padahal yg ambik anak sy tu org kaya . dahla xbagi duit pastu xbg tgok anak .rugi aku bg anak aku kat ko .

  39. maaaf macei jual beli jerr..adao org malayuu kaya memang kedekut…cobaan idup dio olang naok buek lagu mane..doa ajerr laah..mungkin di restuie…..sian sian dahh berkeadaaan semasao..relax..

    • Salei..kdg2 nampok kayao tapie miskin selalu..duit keluak dari masuuulkselalu..kayo zahier ajorr…..reality …..kosong kosong kosong

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s