Petua Keluarga Bahagia

1- Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama.

2- Galakkan isteri tidur di atas lengan suami. Isteri yang penyayang akan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan.

3- Jaga agar mulut dan badan tidak berbau agar suami sentiasa mahu berseronok dengan isteri.

4- Isteri yang hangat dan romantis sentiasa mengharapkan suaminya berada di rumah bersama-samanya.

5- Tukar gaya penampilan setelah beberapa ketika untuk mengelakkan jemu kepada pasangan.

6- Kreatif mencipta suasana yang harmoni dan tenang dalam rumah tangga.

7- Sekiranya ada pergaduhan atau pertengkaran, cuba ingat kembali kenangan manis semasa bercinta dan berbulan madu.

8-Kenangkan jasa dan susah payah isteri mengandung dan melahirkan anak.

9- Sekiranya berlaku penceraian (bagi pasangan Islam untuk talak satu dan dua saja) jangan mudah menghalau isteri keluar ! dari rumah sebelum habis edah kerana mungkin suami isteri berminat untuk bersatu kembali (rujuk).

10- Suami kena lebih mesra dengan keluarga mentua kerana sekiranya rumah tangga menghadapi masalah, ibu bapa mentua boleh membantu dari segi nasihat.

11- Suami jangan tumpu perhatian yang berlebihan kepada dunia luar berbanding keluarga sendiri.

12- Isteri jangan lebih banyak masa menyibukkan diri dengan dunia luar, seperti aktif dengan kegiatan persatuan, berpolitik atau terlibatt dengan jualan langsung.

13- Sentiasa berlembut dari segi percakapan, layanan kepada pasangan dan pergaulan sesama ahli keluarga.

14- Isteri perlu berhias lebih kepada suaminya berbanding apabila keluar rumah.

15- Menjawab setiap pertanyaan suami dengan lembut.

16- Pasangan tua, terutama isteri jangan terlalu rapat dengan cucu, tidur dengan cucu dan tinggalkan suami tidur sendirian.

17- Sekiranya ada masalah, bawalah berbincang. Jangan berteng! kar dan masing-masing menegakkan pendapat sendiri.

18- Fahami dan hayati sifat pasangan dan anak-anak. Suami disifatkan seperti matahari sentiasa panas, isteri bulan; cantik, lembut dan indah dipandang, manakala anak-anak pula umpama bintang iaitu sifatnya sebagai penghibur dalam rumah tangga.

19- Suami isteri perlu mengekalkan sifat romantis dan sentiasa berhati muda walaupun masing-masing sudah berusia.

20- Anak-anak jangan dipaksa mengikut telunjuk dan kehendak ibu bapa tetapi beri mereka pilihan yang sesuai tetapi sentiasa awasi mereka.

21- Ketua rumah tangga yang bijak sentiasa ada perancangan jangka panjang untuk ahli keluarganya. Sama ada dari segi kewangan, pelajaran dan tempat percutian.

22- Keluarga Islam, pastikan sekurang-kurangnya dua waktu solat berjemaah bersama-sama ahli keluarga – merapatkan hubungan dan kemesraan.

23- Jangan beri ahli keluarga makanan yang tidak halal atau diragui kehalalannya kerana bermula dari mak! anan membentuk air mani dan melahirkan generasi seterusnya.

20 thoughts on “Petua Keluarga Bahagia

  1. Salam..

    Aku nak share sket petua yang aku amalkan..

    1. Aku lik kerja lebih awal pada hubby, jadi… aku akan panas kan air dulu..bila hubby lik ajer.. first skali..cium ler tangan die.. pipi and peluk dia kejap..bukan aper.. tu menunjuk kan yang diri kita rindukan dia.. then tanyer nak minum air ape.. kan ker bagus tu, walau mcm mane sibuk pun kita kat opis.. tapi still ade masa minum petang same2.. eratkan lagi hub kita..

    2. B4 tido.. citer ler ape2 yang manis sal kenangan dulu2… semarak kan balik perasaan sayang kita pada die.. gelak2.. ketawa2 siket.. jgn ler.. masuk tido jer.. terus lena… jgn lupa bagi kiss sket kat pipi.. pipi suami and suami pun kiss ler jugak pipi isteri… jgn ler melebih pulak.. amal kan lah selalu.. pasti tenang tidur anda..

    3. Bangun jer tidor.. sape2 ler celik mata dulu.. bagi ler moning kiss kat pipi..

    Selamt mencuba..

    Saya masih belajar… beri lah tunjuk ajar untuk bahagiakan rumah tangga.

  2. masa mula2 kawin, tak tahu lagi belang si suami, jadi buat semua petua tu, lepas tu tahu dia main perempuan, hati jadi tawar, hilang bahagia.

  3. yer ke awan kelabu??? wanita mana yg tak frust kalu diperlakukan mcm tu kan… tp tak per, buat spt biasa or luar biasa… tak tentu lagi pompuan tu sehebat kita…
    i rasa, sure hubby u ingt u jer.. tp dah lumrah lelaki syg mcm mana sekali pun kat wife dia kalu jenis mata keranjang sure main ngan pmpuan lain gak… yer la, zaman la ni pmpuan suka lelaki yg berumah tangga, i pun tak tau naper… myb ekonomi dah kukuh kot, yer la pompuan mcm tu kdg2 nak duit jer… sori if terkasar

    selamat berpuasa n selamat menyambut ari raya

  4. Hello there, I found your website by the use
    of Google at the same time as looking for a comparable
    matter, your site came up, it seems to be great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

    Hello there, simply changed into alert to your blog through Google, and located that it’s really informative.

    I’m going to be careful for brussels. I will appreciate when you proceed this in
    future. Numerous other folks will be benefited from your writing.

    Cheers!

  5. Thanks for another informative website. Where else could I get that type
    of information written in such an ideal manner? I’ve a undertaking that I am simply now running on, and I have
    been on the glance out for such information.

  6. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew
    of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping
    maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly
    enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

  7. Gary Neinstein Accident victims residing in or around Denver do well to make sure that Denver personal injury attorney is actually a Denver personal
    injury lawyer who is licensed by the Colorado State Bar Association. In most cases, hiring a personal injury lawyer can maximize the compensation that you can get as a victim.
    This is especially true in the field of healthcare law, upon which medical ethics are founded.

  8. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
    You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your blog
    when you could be giving us something informative to read?

  9. We’re a group of volunteers and opening a
    new scheme in our community. Your website offered us with valuable
    information to work on. You’ve done an impressive job and our entire community will be grateful to you.

  10. Pretty great post. I simply stumbled upon your weblog and wanted to say that
    I’ve truly enjoyed browsing your blog posts. In any case I will be subscribing in your
    feed and I am hoping you write again soon!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s