Wanita Malaysia anggap seks penting

WALAUPUN seks selalu menjadi ‘isu tertutup’ di kalangan wanita, kajian Pfizer melalui ‘Global Better Sex Survey’ (GBSS) tahun lalu mendapati, majoriti wanita berpendapat, seks adalah satu aspek kehidupan yang penting.

Sebanyak 85 peratus wanita di dunia menganggap seks adalah penting untuk mencapai hubungan yang memuaskan. Malah, 83 peratus wanita Malaysia berkongsi pendapat yang sama.

GBBS juga mendapati secara global lebih 50 peratus wanita tidak mencapai kepuasan seksual sepenuhnya. Angka yang sama juga didapati di kalangan wanita di Malaysia.
Pakar Terapi Seksual dan Kaunselor Perhubungan, Dr Rosie King, berkata masalah ketidakpuasan seksual wanita jarang mendapat perhatian berbanding lelaki yang mendapati seks adalah antara komponen penting dalam kehidupan manusia.

“Ketidakpuasan seksual wanita adalah satu misteri kerana ia merujuk kepada pelbagai masalah seksual di kalangan wanita. Ketidakpuasan seksual yang paling biasa adalah ketiadaan libido,” katanya.

Dr Rosie berkata, terdapat banyak faktor yang mungkin menyumbang ke arah ketidakpuasan seksual wanita termasuk masalah disfungsi seksual bukan saja di kalangan wanita malah pasangan mereka.

Sebenarnya, disfungsi seksual lebih kerap berlaku di kalangan wanita berbanding lelaki. Disfungsi seksual di kalangan lelaki dianggarkan pada tahap 31 peratus sementara di kalangan wanita 43 peratus. Ini bermakna setiap dua daripada lima wanita mengalami disfungsi seksual,” katanya.

Jenis disfungsi seksual wanita yang biasa

Ketiadaan libido

Disfungsi seksual yang paling biasa di kalangan wanita adalah ketiadaan libido. Antara faktor yang biasa dikaitkan dengan ketiadaan libido termasuk tekanan perasaan, terlalu letih, kemurungan, putus haid, mempunyai anak kecil dan hubungan yang tidak bahagia.

Pada peringkat awal sesuatu hubungan misalnya ketika bercinta, nafsu seksual wanita lebih tinggi kerana peningkatan dalam hormon testosteron. Selepas 18 bulan sehingga tiga tahun, tahap nafsu ini akan menurun.

Selepas itu ramai wanita tidak pernah lagi atau jarang sekali mengalami nafsu yang spontan terhadap seks, walaupun mereka mungkin masih bersedia terhadap perlakuan seks sekiranya pasangan mereka memulakannya.

Umumnya nafsu seksual lelaki adalah lebih tinggi daripada wanita. Perbezaan ini dikenali sebagai percanggahan nafsu. Kebanyakan wanita yang rendah libido juga akan mengalami masalah menangani percanggahan nafsu ini.

Gangguan nafsu berahi

Satu lagi masalah seksual yang biasa adalah gangguan nafsu berahi. Wanita yang mengalami gangguan nafsu berahi, bermasalah untuk membangkitkan rasa ghairah dan menikmati hubungan seks yang berlaku dalam keadaan kering serta tidak selesa.

Mereka juga tidak dapat mencapai nikmat dan keseronokan ketika melakukan hubungan seks. Kebanyakan wanita tidak menyedari mereka memerlukan antara 15 hingga 20 minit untuk bercumbu sebelum bersedia untuk melakukan hubungan intim. Banyak perubahan berlaku pada pelvis wanita yang akan membolehkan hubungan seks berlaku dalam keadaan yang selesa. Sekiranya tiada masa diberikan untuk perubahan ini berlaku, wanita mungkin akan berasa sakit ketika melakukan hubungan seks.

“Wanita mendapati lebih sukar untuk menumpukan perhatian terhadap pengalaman yang erotik berbanding lelaki. Justeru, nafsu seksual mereka bangkit dengan lebih perlahan. Sekiranya seseorang wanita mempunyai masalah untuk membangkitkan nafsu seksual, kemungkinan besar dia akan mengalami masalah mencapai orgasma dan menderita gangguan orgasma,” katanya.

Gangguan kesakitan seksual

Gangguan kesakitan seksual atau dispareunia adalah satu lagi masalah seksual bagi wanita. Hubungan seks yang menyakitkan mungkin disebabkan ketiadaan rasa ghairah atau ia mungkin disebabkan masalah fizikal yang mendasari seperti jangkitan atau keradangan. Satu bentuk hubungan seks yang menyakitkan dikenali sebagai `vaginismus’ iaitu hubungan seks tidak dapat dilakukan kerana kekejangan otot lantai pelvis.

Sebab-sebab disfungsi seksual wanita

Dr Rosie berkata, masalah seksual wanita dan ketidakpuasan seksual boleh disebabkan oleh pelbagai faktor dari segi biologi, psikologi, jalinan hubungan, seksual dan keadaan semasa.

Bagaimanapun, kajian mendapati bahawa disfungsi seksual lelaki seperti disfungsi erektil atau pancutan air mani terlalu awal boleh melemahkan fungsi seksual wanita. Selain itu, ia juga mengehadkan nikmat dan kepuasan seksual wanita.

“Wanita yang bersuamikan lelaki disfungsi erektil (ED) akan turut berhadapan dengan masalah rendah libido, kurang nafsu berahi, kelemahan orgasma dan kepuasan seksual yang berkurangan,” katanya.

Namun, apa yang menarik, apabila masalah ED lelaki berjaya dirawat, tindak balas seksual di kalangan isteri akan bertambah baik.

“Ramai lelaki berasa malu untuk mendapatkan bantuan bagi masalah ereksi mereka. Mereka mungkin tidak menyedari bahawa masalah ereksi mereka boleh memberi kesan bukan saja dalam hubungan mereka dan emosi isteri malah juga terhadap keseronokan, fungsi dan kepuasan seksual isteri,” katanya.

Dr Rosie berkata, apabila seorang lelaki mengalami ED, dia secara tipikalnya akan kehilangan harga diri dan keyakinan lalu menjadi murung dan mula menyisihkan diri daripada pasangannya. Anehnya, isteri pula sering kali menyalahkan diri mereka apabila suami mengalami masalah seksual.

“Banyak soalan akan timbul, adakah saya terlalu gemuk atau terlalu tua? Apakah dia tidak lagi menyintai saya?. Akhirnya, kedua-dua pihak mengasingkan diri dan hubungan intim pasangan mula retak,” katanya.

Jika lelaki mendapatkan rawatan untuk ED dan rawatan itu berjaya mengembalikan ereksi yang keras dan tegang pada peringkat maksimum (dikenali sebagai ereksi gred 4 pada Skala Kekerasan Ereksi), tindak balas seksual isteri juga akan bertambah baik.

Dr Rosie berkata, hubungan intim selalu dirujuk sebagai `seks bertindak sebagai pelekat dan pelincir dalam hubungan’.

“Pelekat kerana ia dapat membantu merapatkan hubungan pasangan dan pelincir kerana hubungan seks yang baik dapat membantu pasangan mengatasi masalah lain dalam kehidupan mereka,” katanya.

Justeru, adalah penting bagi pasangan untuk memupuk kemesraan dalam hubungan mereka dengan menjalin ikatan emosi yang intim (berkongsi tanggapan dan perasaan peribadi), hubungan rekreasi yang intim (menikmati masa yang dihabiskan bersama-masa) dan hubungan seksual yang intim (melakukan hubungan seks dengan aktif dan tetap).

Jika mana-mana satu pihak mengalami masalah seksual, pasangan itu wajar mendapatkan bantuan profesional dan masalah ini perlu ditangani dengan segera.


Super Isteri. Nak tau, sila klik sini

10 thoughts on “Wanita Malaysia anggap seks penting

  1. air pe? kencing? liur?

    kalo air mani tu, sebab ejekulasi pramatang da..sebab nyer x tau da, memg semua laki mcm tu. hikmah nyer bnde tu leh dikontrol. Makin tua org laki tu makin dia pandai and makin control ejekulasi dia.

    remaje 18 tahun lg cepat pancut dari laki umo 38thn sebab memg body diaorgan mcm tu.

    secreat nyer kalo dgn sdikit ilmu, budak 18thn tu pn leh lambat kan pancutan mani dia mcm laki umo 38thn da….self control da…bnyk buku2 seks kat luar tu ajar dey..

    • adik wani boleh tahan sampai 3 jam sebeb selalu bergoyang dangdut kalau nak cuba boleh saja kangkang ku sentiasa terbuka untuk semua

  2. 18sx
    Kajian Menunjukkan… 70% Dari Para Suami Gagal Memuaskan Isteri Mereka (Klimaks Tak Sampai) Ketika Melakukan Hubungan Seksual !

    Satu dialog antara sepasang suami isteri…

    Suami : Macam mana Ayang, Ayang puas tak tadi?
    Isteri : Hmm… oklah puas…
    Suami : (Dalam hatinya… “puas jugak isteri aku ni… masih power aku ni…”)
    Isteri : (Dalam hatinya… “ kalau aku cakap tak puas nanti kecik pulak hati dia”)

    semua ini akan berakhir..pm/add saya facebook pacak pacak bera / pacak langit bera saya jika berminat

  3. memang seks penting. tk kira lelaki ke pempuan. kalau boleh hari2 mau. kami dk kawen 20 thn. isteri mahukan services yg terbaik. masa dia period selalu ajak mandi sama, miin gesel pussy dgn batang sampai sama2 puas.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s