Tekad tak ulang dosa perjanjian penting taubat nasuha

IMAN seorang muslim kadang-kadang boleh menjadi lemah sehingga membawanya dikuasai hawa nafsu. Apabila syaitan merayu berbuat maksiat, maka ia berbuat zalim terhadap dirinya sendiri dan menjerumuskan dirinya pada sesuatu diharamkan Allah.

Sesungguhnya Allah Maha Pengasih terhadap hamba-Nya dan rahmat Allah amat luas mencakupi segala sesuatu. Barang siapa bertaubat selepas melakukan kezaliman, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya dan mengampuninya.

Allah Maha Pemaaf dan Maha Mulia memerintahkan orang mukmin bertaubat nasuha supaya mereka mendapat kasih sayang Allah dan syurga-Nya.

Firman Allah bermaksud: “Hai orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir sungai di bawahnya.” (Surah at-Tahrim, ayat 8)

Sesungguhnya, pintu taubat masih terbuka bagi semua manusia hingga matahari terbit dari barat. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesungguhnya Allah membuka Tangan-Nya pada malam hari supaya orang yang melakukan kejahatan pada siang hari bertaubat dan Dia membuka Tangan-Nya di siang hari supaya yang melakukan kejahatan pada malam hari bertaubat hingga matahari terbit dari barat.” (Hadis riwayat Muslim)

Taubat nasuha bukan hanya sekadar ucapan di lidah. Allah akan menerima taubat itu dengan syarat pelaku kejahatan mencabut akar dosa secara langsung dan menyesali apa yang sudah dilakukannya. Ia juga hendaklah bertekad untuk tidak kembali kepada perbuatan dosa itu dan mengembalikan hak orang dizaliminya. Sebaiknya taubat itu dilakukan sebelum melihat kedatangan kematian.

Allah berfirman bermaksud: “Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan yang kemudian mereka bertaubat dengan segera. Maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan tidaklah taubat itu diterima Allah daripada yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga datang ajal kepada seseorang di antara mereka, barulah ia mengatakan: “Sesungguhnya sekarang saya bertaubat.” Dan tidak pula (diterima taubat) orang yang mati sedang mereka dalam kekafiran. Bagi orang itu sudah kami sediakan seksa yang pedih.” (Surah an-Nisa, ayat 17 dan 18)

Allah mengajak pelaku perbuatan dosa untuk bertaubat supaya Allah mengampuni mereka. Firman Allah bermaksud: “Tuhanmu sudah menetapkan atas diri-Nya kasih sayang, (iaitu) barang siapa yang berbuat kezaliman di antara kamu lantaran kejahilan kemudian dia bertaubat selepas mengerjakannya dan mengadakan pembaikan, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah al-An’am, ayat 54)

Allah Maha Pengampun dan Pengasih menyukai taubat hamba-Nya dan memerintahkan mereka untuk bertaubat supaya mereka diampuni Allah, sementara syaitan, jin dan manusia menginginkan mereka menyimpang daripada kebenaran menuju kebatilan.

Sesungguhnya rahmat Allah mencakup segala sesuatu, maka jika seseorang hamba sudah melampaui batas pada perbuatan maksiat dan dosa, kemudian ia bertaubat, maka sesungguhnya Allah akan menerima taubatnya itu.

Seorang muslim yang sedar dengan kesalahan dan maksiat, maka selayak baginya untuk memperbanyak taubat dan mohon ampun. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Demi Allah sesungguhnya Aku mohon ampun kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya dalam sehari lebih daripada tujuh puluh kali.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Sabda Nabi Muhamad SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah sangat gembira dengan taubat hamba-Nya daripada gembiranya seorang yang kehilangan bekal bersama untanya di sebuah padang yang tandus kemudian dia mendapatkannya kembali unta itu.” (Hadis Mutafaq alaihi)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s