Terkejut isteri cantik

DI sebuah pekan kecil bernama Jilan, tinggal seorang pemuda bernama Abu Salleh, berasal daripada keturunan Imam Hasan ra.

Satu hari, ketika leka bertafakur memikirkan kebesaran Allah SWT di tebing sebatang sungai, pemuda itu ternampak gugusan epal yang dihanyutkan arus sungai.

Disebabkan sangat lapar, beliau mengambil sebiji epal lalu memakannya. Begitupun, dia kesal selepas sedar dia makan epal itu tanpa izin tuannya. Lalu, dia berjalan menyusur sungai itu sehingga terjumpa sebatang pohon epal yang lebat buahnya.

Yakin bahawa itulah pohon yang dicari, dia menemui pemilik pohon epal berkenaan untuk memohon maaf. Pemilik pohon itu sebenarnya wali yang disegani di kawasan itu dan berasal daripada keturunan Imam Husin ra, dikenali sebagai Syeikh Abdullah.

Beliau tertarik pada keikhlasan dan ketakwaan Abu Salleh lalu berhasrat mengujinya dengan mengenakan syarat, Abu Salleh bekerja di ladangnya selama 12 tahun dan tanpa banyak soal Abu Salleh bersetuju dengan syarat itu.

Tamat tempoh 12 tahun, sekali lagi Abu Salleh berjumpa Syeikh Abdullah untuk memohon maaf atas peristiwa lalu. Syeikh Abdullah bersetuju, tetapi beliau mengenakan syarat baru kepada Abu Salleh.

Syeikh Abdullah bersedia memaafkan Abu Salleh seandainya dia menikahi puterinya, seorang yang digambarkan sebagai lumpuh, buta, tuli dan bisu.

Memikirkan balasan di kemudian hari seandainya tidak memperoleh kemaafan, Abu Salleh reda dan bersetuju menikahi puteri Syeikh Abdullah.

Pada malam pernikahan, Abu Salleh masuk ke kamar tidur dan memberi salam kepada isterinya. Melihat seorang wanita cantik di dalam bilik itu, Abu Salleh segera beredar menuju ke tempat Syeikh Abdullah kerana menyangka wanita lain menceroboh masuk ke dalam kamar tidurnya.

Syeikh Abdullah lantas tersenyum dan berkata: “Wahai Abu Salleh, memang itulah puteriku, Ummu Khair Fatimah. Ku katakan dia lumpuh kerana dia tidak pernah menjejakkan kakinya ke tempat maksiat, buta kerana tidak pernah melihat perkara haram, tuli kerana tidak pernah mendengar perkara khurafat dan bisu kerana tidak pernah menuturkan sesuatu yang sia-sia.”

Hasil perkahwinan pasangan soleh itu lahirlah seorang wali Allah yang masyhur daripada keturunan Rasulullah SAW, Syeikh Abdul Kadir Jailani. Beliau dikenali dengan gelaran ‘Mahyuddin’ bermaksud ‘Yang Menghidupkan Agama’.

9 thoughts on “Terkejut isteri cantik

  1. sedap mato meamdang,keinginan menjadi2,tak kan kou nak pakai kereta burok kot, orang tak pandang,nak memandu pun tak seronok..tapi ada segelintir aja perempuan cantik ni banyak taik palat-minyak nye..walau leh gilat..sedap din..jgn tak terai..nanti kepunan lak lah aku..kata s.m. salim…jilat dari atas saapai ke mata ayer nyo…blum lagi ke gua..mak oii tak lek nak cakap laaaaa..tapi yg burok kalo dah ternyanya pun abe nak tidoq aje..tak do mood langsung..bagi ku cantik tu ada keistemewaan main malam..walau tingka laku nye macam duri ranjau..laksana telan hempedu..keadaan nye..yg burok nie lak .. segelintir …ati baik..keadaan give and takes..ada perasaan..loaded..wang rumah ati die di beri 101% ..sepenoh nye ….

    • hi sweetie ..how are u 2 day…tak kan lah u tak suke pakei baju rumah kereta anak dan suami kawan dgn org yg cantik cantik belaka ..lama2 u yg tak cantik..dgn tempias org cantik ..jadi molek lak..aku suka bunga..pompuan cantik..sobab lega mata pemikiran memandang..stem lebeh sikit secara automatik..nak nak selalu..tak segan menundok selalu..tak payah pakei tongkat langit..dah pun ready..menanti penyerahan mlm..lagi pun kawan jalan dgn orang cantik ini amat gah sekali drp yg tak cantik..malu aje rase nye…hi hi hi..ampun maaf kalo terase..kite cini gurau aje…itu kata2 je..bagi ku yg dtg mengolek ku terima je..tak kira umor dan rupe….asal leh pakei…ha ha ha

  2. zaman skarang mcm2 bleh ubah dari tak cantik bleh bikin cantik make up lebih skit pun boleh jadi cantik…org pompuan tgk bgn dari tdo ha tuh baru original!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s