Tahniq dan akikah

KITA mungkin sering mendengar budaya ‘belah mulut’ dalam masyarakat Melayu. Ia dikhususkan untuk bayi.

Lazimnya budaya ‘belah mulut’ di kalangan orang Melayu ini diadakan setelah seseorang bayi itu dilahirkan. Begitu juga dengan akikah.

Sebenarnya ia adalah antara amalan yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW (sunah) ke atas cucu baginda dan ia dinamakan tahniq.

Cuma cara dan konsep ‘belah mulut’ kalangan orang Melayu agak kurang bertepatan dengan sunah Nabi.

Ini kerana tahniq yang menjadi sunah adalah menyuap atau memasukkan manisan (tamar) yang dikunyah oleh Nabi (orang soleh) ke lelangit bayi.

Cara ini diharap doa dan air liur daripada mulut Nabi dan orang-orang soleh yang sentiasa membesarkan Allah SWT dan ayat-ayat al-Quran ketika melakukan tahniq akan diwarisi oleh bayi berkenaan.

Ketika itu juga bayi dinamakan dan dicukurkan rambut. Diikuti dengan akikah dengan menyembelih seekor kambing tanpa dipatah-patahkan tulang (kecuali potong pada sendi) untuk dijamu kepada orang ramai sebagai tanda kesyukuran atas kurniaan Allah SWT dengan kelahiran seorang bayi. Ia dilakukan selepas tujuh hari bayi dilahirkan.

Sebelum itu Rasulullah SAW diriwayatkan turut memperdengarkan azan serta iqamat ke telinga cucu baginda sebaik anaknya, Fatimah r.a. melahirkan Hassan bin Ali.

Sunah dalam melaksanakan akikah bagaimanapun ialah selepas tujuh hari kelahiran sehingga seseorang anak itu belum mencapai usia baligh.

2 thoughts on “Tahniq dan akikah

  1. Salam,

    Saya ingin bertanyakna mengenai doa/bacaan semasa upacara belah mulut. Apa yg saya tau doa tu boleh juga dibaca utk aktiviti harian..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s