Berakhirkah ikatan cinta?

KATA orang, jika salah memilih pasangan, anda akan terjebak dalam kehidupan yang tidak aman dan mengalami kemurungan sehingga boleh mempengaruhi kesihatan mental dan fizikal.

Bahkan, masalah yang dialami itu akan terus menghimpit situasi ketidakstabilan ekonomi atau anda menjadi mangsa korban keganasan rumah tangga.

Walaupun penceraian boleh dihadapi tetapi setiap pasangan perlu bersedia mental dan fizikal untuk memikul tanggungjawab sebagai ibu atau bapa tunggal gara-gara tersalah memilih pasangan.

Dalam mengharungi alam rumah tangga, apa yang paling menyedihkan ialah apabila muncul rasa ragu dan tidak keserasian di antara pasangan. Ada sesuatu yang membuatkan kamu berasa tidak tenteram tetapi kamu tidak mengetahui apakah masalahnya, sehingga dengan mudah kamu memutus hubungan dengan pasangan.

Tentu sahaja pelbagai masalah akan terus menghimpit jiwa dan perasaan dek kerana keputusan yang telah dilakukan.

Sekiranya, hubungan kamu berdua kini umpama retak menanti belah, cubalah menjawab dan tanda beberapa soalan di bawah ini.

Ia bertujuan untuk memberi kamu sedikit gambaran, adakah hubungan yang kamu jalinkan itu layak dipertahankan atau lebih baik diputuskan sahaja.

1. Adakah kamu meletakkan 1001 harapan bagaimana ingin mencipta sebuah kehidupan baru dalam perhubungan, namun si dia seringkali merasa kecewa kerana harapan itu gagal ditunaikan?

2. Adakah timbul rasa cemburu dalam diri kamu ketika melihat betapa romantisnya hubungan cinta pasangan lain?

3. Adakah kamu memiliki rasa kecewa terhadap hubungan yang dijalinkan sebelumnya dan hal itu mempengaruhi hubungan kamu pada saat ini?

4. Adakah kamu menginginkan pasangan lebih romantis dalam perhubungan ini?

5. Adakah kamu rasa tidak tenteram ketika bersama dengan pasangan dan merasakan ada sesuatu yang berselindung di sebaliknya?

6. Adakah kamu sering berasa khuatir untuk mengungkapkan persoalan yang bermain di fikiran kamu, kerana takut akan timbulnya masalah?

7. Adakah kamu berasa ingin mengubah pasangan atau sebaliknya, dia berusaha mengubah diri kamu?

8. Adakah kamu atau pasangan selalu membiarkan masalah terus ‘membara’ dan kemudian ‘meledak’?

9. Adakah kamu selalu berusaha menjauhkan diri atau ‘lari’ di saat sesuatu yang buruk akan terjadi?

10. Adakah kamu pernah merasakan lebih gemar menghabiskan waktu di rumah atau tempat lain untuk mengelak bertemu dengan pasangan?

11. Pernahkah kamu menerima teguran daripada teman yang menyuruh kamu memilih orang lain atau menjauhi pasangan sedia ada?

* Jika kamu menjawab ‘ya’ untuk lima soalan ini atau lebih, itu bermakna hubungan kamu berdua berada dalam situasi berbahaya.

Ini bukan bererti kamu mesti segera mengakhiri hubungan tetapi, sebaik-baiknya kamu harus berbincang dengan pasangan dan mencari langkah terbaik untuk mengekalkan hubungan.

* Jika kamu menjawab ‘ya’ sebanyak dua kali atau lebih, bererti kamu harus memberi perhatian lebih kepada hubungan yang kamu bina bersama pasangan.

Oleh itu, kamu mestilah bersikap bijak dalam memilih pasangan hidup, jangan biarkan kamu menjadi ‘buta’ kerana cinta.

Selain itu, jangan terlalu terbawa perasaan untuk memutuskan, ‘ya, ini jodoh saya’.

 

5 thoughts on “Berakhirkah ikatan cinta?

  1. Sebenarnya semakin matang usia perkahwinan kita,semakin kita mengenali pasangan kita.Aku dah berkahwin masuk 22 tahun.Perkara terbaik dalam hidup ku adalah berkongsi hidup dengan suami.Aku menerimanya dengan seadanya.Suami ku agak pendiam orangnya,diawal perkahwinan aku rasa susah sungguh untuk menyesuaikan diri dengan sikapnya.Tapi lama kelamaan sikap pendiamnyalah yang membuat aku makin menghormatinya,dia tak suka bercerita yang remeh temeh, dia juga menerima aku dengan seadanya.Segala galanya kami lakukan bersama ,
    jogging,hantar anak tuition,lepak kedai mamak dan kami maseh jalan berpegangan tangan.Alangkah indah hidup ini……

  2. wahahaha tme umur 30 thn kot, lagi 10 tahun lagi hahaha..duit dah kukuh br kawen da..
    wat mase ni, telan air liur jer la tahan nafsu haha

  3. sekali dimaafkan dia akan rasa nak buat lagi..jangan lah dimaafkan lebih2 lagi kalau dia tak pun minta maaf.. mcm awak pula yang terhegeh2 nak maafkan dia..nanti dia rasa dia power sangat..life must go on..tuhan maha adil..cari teman hidup yg lagi baik.. dan yg penting berdoalah dan minta petunjuk dari tuhan..insyallah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s