Pantang larang bakal pengantin Melayu

APAKAH anda sudah bertemu pasangan yang serasi dengan diri anda?

Bagi yang bertunang atau bakal bergelar raja sehari, ada banyak pantang larang yang harus diikuti.

Dalam masyarakat Melayu, sebaik ditetapkan hari perkahwinan, bermakna bermulalah pantang larang buat bakal mempelai itu.

Apa yang ditetapkan harus diikuti demi kebaikan diri mereka. Orang Melayu yang terkenal dengan adat resamnya yang tinggi mempunyai amalan tertentu untuk kebaikan semua pihak.

Ia bukanlah menjadi kewajipan tetapi satu budaya masyarakat Melayu. Walaupun bakal pengantin masa kini jarang mengamalkan petua itu, tidak rugi jika ia diikuti.

Cuba selami betul-betul supaya anda dapat mendalaminya. Jika anda merasakan ia bersesuaian, mungkin anda bersetuju dengan apa yang dikemukakan. Jika sebaliknya, abaikan saja.

  • Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijab kabul untuk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan untuk mengawal nafsu. Ia juga untuk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yang timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.
  • Jangan tidur di rumah orang takut terkena ilmu. Ia juga adalah untuk menjaga nama baik keluarga.
  • Jangan bebas keluar ke mana-mana kerana takut disantau oleh mereka yang mempunyai niat tidak baik.
  • Jangan makan nasi dengan gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit.
  • Elakkan makan ulam yang berbau busuk seperti petai dan jering.
  • Jangan bercermin terutama selepas Maghrib ke atas bagi mengelak diri dari terkena sihir.
  • Jangan membuang air kecil dan air besar serentak di dalam air contohnya dalam sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.
  • Elakkan minum air mengandungi gas kerana ia mempunyai gula dan gas yang tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.
  • Kurangkan makan makanan yang manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki akan menghadapi masalah ketika bersama.
  • Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.
  • Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat).
  • Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yang ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus untuk organ seks kerana darah tidak mengalir.
  • Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.
  • Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga yang cukup sebagai persiapan.
  • Amalkan makan telur ayam kampung dua kali seminggu yang dicampur madu dan lada hitam yang ditumbuk untuk menambah tenaga.
  • Bagi mereka yang banyak angin, minum air halia untuk membuang angin.
  • Belajar ilmu rumah tangga daripada orang yang berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumah tangga aman dan damai.
  • Jangan memuaskan nafsu dengan cara sendiri.
  • Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan jam sehari.
  • Elakkan minum minuman keras dan merokok.
  • Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.
  • Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok untuk alat kelamin.
  • Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.
  • Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.
  • Jangan makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.
  • Jangan terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).
  • Jangan berembun atau keluar malam bagi mengelak unsur jahat.
  • Jangan bercelak serta memotong rambut seminggu sebelum ijab kabul.
  • Jika sudah nikah gantung tidak boleh bersama.
  • Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan menghangatkan lagi kemesraan.
  • Bilik lelaki atau wanita jangan dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak daripada dikhianati.
  • Jangan buat kerja yang berat kerana apabila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah terjadinya gangguan emosi.
  • Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.
  • Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.
  • Jangan cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.
  • Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.
  • Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui orang lain bagi mengelak hujan turun ketika majlis berlangsung.
  • Dilarang memandang cermin ketika disolek kerana dikhuatiri hilang seri.
  • Kedua pengantin dilarang bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.
  • Jangan makan leher ayam nanti dikhuatiri kepala senget masa bersanding.
  • Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.
  • Elakkan keluar rumah tanpa tujuan menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada di luar.
  • 6 thoughts on “Pantang larang bakal pengantin Melayu

    1. ciri2 sebegini harus dikekalkan…
      agar bakal pegantin baru nanti masih megamalkan adat ini.
      terlalu banyak faedah yang boleh di peroleh dari panduan ini.

    2. aku harap,pantang larang nie dikekalkan sampai bile2..coz orang melayu zaman skarang nie makin lame makin lupe tntang pantang larang nie…haii,x taw ler ape nk jadi….

    3. erm bagus petua2 nih, tp bab yg nikah gantung xleh bersama tuh, leh tahan ker…

      benda da halal, tp lewat2kan, leh ke nih huhu…

    4. budak zaman sekarang .. belum berkahwin dah bebas keluar masuk rumah bakal .. zaman aku dulu , sorrylah .. siap kena sindir dengan mak bapak .. belum duduk dah melunjur .. tapi .. bila dipikir memang ada kebaikannya .. adap tertib kita sebagai gadis nak kena jaga .. mak aku cakap , barulah manis bila bersanding .. taklah jemu mata jiran jiran memandang .. ni .. kalau dah asyik berkepit aja .. dah tak ada serinya lagi ..La ni .. pengantin belum bersanding , jemputan dah balik ..

    5. kalau tanya aku lagi lah…banyak yang tips utk tertip dia atas bukan utk bakal pengantin aje…yang belum berniat nak jari pengantin pun kene ikut tu….especially 40 hari sebelum jangan kuar….he he….kalau ikut dha kaiwn baru bleh kuar sama…he he

      Salam sume

    Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s