Memendam perasaan marah sama seperti meracuni fikiran

Oleh Endok Sempo Mohd Tahir

MEMANG banyak kejadian yang memancing emosi amarah kita. Kita marah kerana dunia berjalan tidak mengikut kemahuan kita. Kita marah kerana pasangan, anak, orang tua, orang atasan, orang bawahan dan rakan sejawat tidak melakukan apa yang kita inginkan.

Kita marah kepada pemandu kereta yang memaki kita, yang memotong tanpa memberi isyarat yang hampir-hampir membuat kita kemalangan. Begitu juga dengan orang yang sering minta bantuan, tetapi tidak pernah mengucapkan terima kasih.

Kadang-kadang terfikir mungkin orang itu tidak tahu bahawa kita membencinya. Namun, kita lupa bahawa kebencian yang disimpan hanya merugikan diri sendiri. Lebih parah lagi, kita memendam kemarahan ini berhari-hari, bahkan bertahun-tahun.

Apakah yang kita dapat daripada kebencian demi kebencian? Bukan hanya perkahwinan yang beranak pinak. Kebencian juga menghasilkan anak, cucu, cicit dengan wajah yang lebih menakutkan. Lihatlah sejarah, di sana sudah tertulis banyak sekali catatan mengenai kebencian yang beranak pinak, kemudian menghasilkan kehidupan mengerikan.

Keengganan memaafkan umpama racun dalam kehidupan akan menimbulkan penyakit yang membahayakan kebahagiaan kita. Kita sering menyimpan amarah ini sama maksudnya dengan ‘memasukkan makanan beracun’ ke dalam fikiran.

Kita tidak sedar bahawa inilah sumber penderitaan. Salah satu makanan yang paling berbahaya itu ialah ‘keengganan untuk memaafkan orang lain!’

Beberapa kajian menunjukkan bahawa keengganan memaafkan orang lain akan merosakkan jasad, menyebabkan tekanan dan ketegangan. Ia juga mempengaruhi peredaran darah, sistem imunisasi, meningkatkan tekanan jantung, mengganggu kejernihan otak dan setiap organ dalam tubuh.

Kemarahan yang terpendam menyebabkan pelbagai penyakit seperti pening, sakit pinggang, leher, perut, lesu tidak bertenaga, cemas, insomnia (tidak tidur malam), ketakutan dan akhirnya merana.

Dalam keadaan begini, kita tidak ada pilihan, kecuali belajar dan mendidik diri untuk melupakan kebencian serta mula memaafkan orang lain. Ya sekali lagi memaafkan orang lain. Inilah tindakan yang amat sukar dilakukan pada zaman ini. Berat, sukar, tidak mungkin, tidak boleh, itulah rangkaian alasan yang diberikan kepada seluruh upaya untuk memaafkan orang lain.

Oleh itu sifat Asma’ul Husna Allah Al-Ghaffar, perlulah kita amalkan dalam diri. Al Ghaffar bermaksud mudah memaafkan orang lain seperti yang disebutkan oleh ayat al-Quran melalui firman-Nya bermaksud: “Jika kamu menyatakan sesuatu kebaikan atau menyembunyikan atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa.” (Surah an Nisa’, ayat 149)

Perbuatan memaafkan pasti menyembuhkan siapa saja yang rela memaafkan. Ia umpama melepaskan beban berat yang lama tergalas pada bahu, demikianlah rasanya ketika kita rela memaafkan orang lain.

Bernie Siegel dalam karyanya Love, Medicine and Miracles’ membuat kompilasi 57 kisah keajaiban pesakit kanser. Pesakit yang disahkan menghidap kanser ini telah melakukan sendiri ’program memaafkan’.

Mereka menghentikan perasaan kebencian secara radikal, maka kesannya ’tekanan’ menurun secara drastik, dan tumornya mulai menyusut. Kesimpulan, Siegel menulis: ‘…when you give love, you receive it at the same time. And letting go of the past and forgiving everyone and everything sure helps you not to be afraid’.(…apabila anda memberikan kemaafan, pada masa yang sama anda juga menerimanya.

Kesediaan untuk melepaskan perasaan masa lalu dengan cara memaafkan, membantu anda keluar daripada kebimbangan dan kekesalan’.

Musuh kita sebenarnya bukan orang yang membenci, tetapi orang yang kita benci. Untuk mencapai kebahagiaan, kita perlu mengubah cara melihat seseorang.

Sumber kebahagiaan ada dalam diri sendiri, bukan di luar. Oleh itu jangan risaukan mengenai orang lain, sebaliknya, belajarlah memaafkan.

Kunci memaafkan adalah memahami ketidaktentuan atau ‘tidak tahu’.

Ramai orang melakukan kesalahan kerana tidak tahu. Mereka tidak tahu bahawa kejahatan bukan untuk orang lain, tetapi untuk mereka sendiri.

Orang yang suka memaki dan bersikap kasar sebenarnya tidak menyedari bahawa mereka sedang menzalimi diri sendiri. Suatu ketika dia akan dimaki semula. Ini adalah hukum alam.

11 thoughts on “Memendam perasaan marah sama seperti meracuni fikiran

  1. ^ memakan diri sendiri
    ^ gangguan fikiran kesihatan
    ^ fikiran tidak tenang
    ^ perwatakan muram bengis
    ^ gangguan tidur
    ^ prestasi menurun
    ^ cepat naik agin marah
    ^ kurang pegaulan

  2. kalau marah kita suka masuk kan kepala dalam baldi dan menjerit sekuat hati yg boleh…lepas tu mandi lama2 sampai 45 minit ke 1 jam…shampoo rambut 4-5 kali sabun badan 4-5 kali dan gosok gigi dan lagi dan lagi……

  3. kadang kala bila tengah main perasaan dendam marah ingauan mendatang…tu sebab tertendang laki…..turun kebawah

  4. perasaan amarah dan dendam ni tak boleh dibiarkan yg sebenonya…lagi biar lagi merebak umpama barah yg menyerang dalam diam….yg si laki tu..kalau dah tahu ada bual perangai sampai si isteri naik angin..tak kan tak paham2 nak buat apa kot…PUJUK LAAAAAA…RAYU LAAAAAAAA dia…..ni tak buat bodo jeeeee…….

  5. tapi korang penah cuba tak…kalau tengah marah membara…gi amik air wuduk…..betul
    siot…mujarab….kalau ikut logik pun ada logik gak….bila marah telinga panas…bila
    wuduk air basuh kat telinga jadi sejuk….terus turun ke hati….silap2 pastu laki bini
    trus masuk bilik…he he

  6. kalu marah dan dendam kat husband..pastu g bukak aurat and tinggal solat dan hamun suami serta masam muka setiap hari dgn suami walaupun suami dah mengaku salah dan nak berbaik…patut tak buat cmtu?

    pastu g kua umah takde ckp suami..pakai ketat and singkat pastu gaya mcm anak dara..anak kecik taknak bawak..takut jatuh saham…patut tak buat cmtu?

    family marah isteri..isteri marah suami balik kononnya nak tunjuk ada power la dan blh idup sendiri kalu takde suami lagi dah…

    apa ubat nak buat bagi isteri cmni?

  7. Is3 yg x tahu bersyukur tu..zaman skrg ni bukan senang nak dpt suami yg mengaku salah dan memohon maaf..sdgkan lidah lagi tergigit, apa lagi suami is3..tapi kewajipan suami utk memastikan is3 dn ank2 mengikut jln allah jika setiap perbuatan dosa yg is3 lakukan, suami yg kena tanggung..itu akad dlm pernikahan..makanya tugas suami tersgtlah besarnya..semoga hidayah allah akan smpi kepada is3 yg x tahu bersyukur..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s