Hepatitis B

NAMA Hepatitis B memang popular, tetapi apakah makna sebenar penyakit ini? Hepatitis adalah penyakit radang hati yang disebabkan jangkitan virus melalui darah. Sama ada Hepatitis A, B atau C,semuanya dibezakan virus penyebabnya yang mengakibatkan kesan berbeza.

Hepatitis B dan C lebih biasa ditemui dalam masyarakat kita. Sekali virus Hepatitis B masuk ke dalam badan, ia boleh merebak cepat dan mencemarkan darah, cecair vagina, air liur, cecair sendi, susu ibu, air kencing, hempedu dan air mata.

Virus Hepatitis B bertindak ke atas sel hati dan pembawanya berisiko antara 200 hingga 300 kali mendapat kanser hati berbanding orang sihat. Kehadiran virus ini boleh dikesan melalui ujian darah.

Dianggarkan antara 468,000 hingga 780,000 rakyat di negara ini menjadi pembawa virus berbahaya ini.

Kajian menunjukkan 0.001 mililiter darah yang mengandungi virus ini boleh menyebabkan jangkitan. Virus ini boleh masuk ke badan melalui:

1. Pendermaan dan pemindahan darah atau hasil darah (seperti plasma dan platlet).

2. Luka, termasuk tindik telinga, tatu, akupuntur dan suntikan,berkongsi berus gigi dan berus kaki.

3. Menggunakan jarum suntikan tercemar di kalangan penagih dadah.

4. Pengamal perubatan menggunakan jarum atau peralatan rawatan pergigian yang tidak disteril dengan baik.

5. Hubungan seks dengan pasangan pembawa virus.

6. Pemindahan daripada ibu kepada anak dalam kandungan ketika bersalin.

7. Kerap bersentuh dengan pembawa virus.

34 thoughts on “Hepatitis B

  1. Hepatitis B penyakit berjangkit … rasanya puteri tahu kan aper risikonya .Agak sukar untuk menjawapnya .. tapi tak salah kalau puteri tidak mahu ambil risikonya .. dia pon mesti faham akan keadaan dirinya . Puteri masih boleh jadi kawan baiknya …

  2. skrg p3 tertkn..p3 dah pon ptuskn tunang..tp..p3 kesal,dan p3 ingin meneruskn pertungan itu semula.maslahnye kuarganya x dpt terima yg p3 tglkn dia,skrg p3 ingin menebus kmbali dosa2 p3,mcm ne…nie kbyn..hurm..p3 kesal sgt..

    • Bila seseorang yg kena hepertitis b nak salah kan siapa?? diri sendiri keluarga ker dll. siapa yg nak ada penyakit….. tk semesti info yg diberik tu punca kena hepertitis b… kepakaran doktor kt malaysia ni pun masih tk mampu nk ubati penyakit ini….

  3. puterififi .. rasanyer semasa puteri ambil keputusan tu puteri mesti dah pikir masak masak … ini melibatkan masa depan puteri .. aper yang puteri nak kesalkan .. memanglah keluarga nya takboleh terima .. tapi saya raser kalau keluarga nyer memahami dan berfikiran terbuka lambat laun mereka akan menerimanya .. janganlah puteri rasa bersalah .. puteri berada dipihak yang betul .. mulakan semangat baru .. jangan dipikirkan waktu waktu yang sudah berlalu ..puteri maseh muda lagi .. jalan dihadapan maseh terbentang luas ..

  4. assalamualaikum..

    sebenarnya kita dpt mengelakkan dr dijangkiti hepatitis B dengan mengambil vaccine.maksudnya x kisah kalu nak kawin ngn org yg ada hepatitis B, tp seblum tu kena amik vaaksin la.
    all medical personnel in hospital pun exposed dgn hepatits B patients, but they already vaccinated,so that is not much problem to them.
    nasihat sy,bab kesihatan ni.rujuk pd yg Doktor.

    ~ future doctor

  5. yerla..p3 g hospital govt dia takotkn p3.kata x leh ada anak..pastu x leh sexs.. masa tu p3 share dgn kawn p3 lelaki,ade gak dr pompuan kata p3 leh kawin kena ade vaksin..tp..p3 x sempt wat kptsn tu..dia dah nampk p3 kuar dgn kwn p3 tu..skrg nie p3 tgh memujuk kuaranya utk terima p3 smula,tp dia kata p3 baru mcm nie dah x leh terima maaslh ..apalgi kawin nati,p3 tetkn..dia kata skrg dah tlmbt..hurmmm p3 tertkn sgt..padhal p3 cuma salah sikit je..bila dia dtg ptskn p3 tol2 tetkn..cuma p3 terlmbt utk pujuk dia…aperla yg ptot p3 buat skrg

  6. ini bukan kes pasal sakit ni .. ini kes bekas tunang puteri dah nampak puteri dengan orang lain ..puteri .. puteri .. berfikiran dewasalah .. kalau dia dah tak sudi buat aper nak tunggu lagi.Lagi pon ader betul cakap dia … dia berpenyakit .. sanggup ke .. puteri bersusah senang dengannya .Terimalah kenyataan yang puteri tiada jodoh dengannya.

  7. Kepada yg menulis artikel ini sila pasti segala fakta- fakta yg anda perolehi tntang penyakit TB adalah sahih dan tepat….daripada mana anda memperolehi fakta yg mengatakan TB disebabkan oleh VIRUS??? Saya selaku inspector kesihatan yang selalu menjalankan siasatan kes-kes TB rasa perlu untuk memberi teguran…TB disebabkan oleh sejenis BAKTERIA which is mainly caused by Mycobacterium tuberculosis….daripada namanya juga kita dh tau TB disebabkan oleh bacteria dan bukannya virus seperti yg anda nyatakan….walaupun TB adalah penyakit bawaan udara yg berjangkit tetapi kita tidak perlulah terlau risau kerana melalui rawatan yg lengkap dan sempurna sesorang yg menghidapi TB boleh sembuh…..untuk keterangan lanjut mengenai penyakit TB anda bleh rujuk buku Communicabe Disease Control Manual by David L. Heymann, MD….

  8. P3 sampai skrg x dpt terima kenyataan,sbb kuarganya terus2 mghlg kami,tp..jgn la semua diletkn bahu p3 seorg..p3 sdr p3 dah lakukn kesilpn..tp kslahn dia x dpt p3 lupkn..dah puas p3 berusaha utk cuba sedaya upaya utk berikn keyakinan kmbali,p3 dah sgop amik risiko utk amik pykit trsbut,p3 nk amik vaksin booster ( utk hep b )..tp..kenapala perubahn p3 lakukn mereka kata p3 berlakon..hurm..p3 dah x ade smgt lagi utk teruskn hidup nie diatas smua kslhn p3 ini..kenapa dia terus pergi..hanya kesalahn p3 yg sedikit..ya allah ampunila dosa2 ku ini..bukakn hati kuarganye..dan terima p3 kembali..kenapa kejam nye..dia..

  9. kalau pasangan kita adalah berdarah B adakah dia merupakan pembawa virus Hep B? dan apakah langkah yang perlu saya ambil?

  10. saya berusia 24 thn. blm berumah tangga. saya merupakan penghidap virus hep B… ianya diwarisi oleh ibu saya. ini bermakna saya telah dijangkiti virus ini selama 24 thn. saya br tahu 2mggu yg lalu. adakah mungkin saya boleh mendapat kanser hati? berapa lamakah virus ini akan menunjukkan kesan2 yg teruk. apa kesannya??

  11. Assalamualaikum..

    Bagi wanita yg ingin berkahwin dengan pasangan yg ada penyakit Hepatitis B (pembawa), disyorkan pergi berjumpa dengan doktor pakar untuk mendapatkan vaksin. Pengambilan vaksin ini mengambil masa 6 bulan agar dapat mengandungkan anak yang sihat. Ini bermakna diri wanita tersebut dapat dilindungi dari virus Hepatitis B dari pasangannya itu melalui vaksin tersebut. Jika tidak, wanita dan juga anak akan menghidapi penyakit Hepatitis B (penghidap). Bagi mereka yg inginkan anak di peringkat awal perkahwinan, sila pastikan anda pergi berjumpa doktor secepat mungkin sebelum berkahwin.

    ūüôā

  12. Hepatitis is a general term that means inflammation of the liver. The liver can become inflamed as a result of infection, a disorder of the immune system, or exposure to alcohol, certain medications, toxins, or poisons.

    ‚ÄĘHepatitis B is caused by infection with the hepatitis B virus (HBV). This infection has 2 phases: acute and chronic.

    ‚ó¶Acute (new, short-term) hepatitis B occurs shortly after exposure to the virus. A small number of people develop a very severe, life-threatening form of acute hepatitis called fulminant hepatitis.
    ‚ó¶Chronic (ongoing, long-term) hepatitis B is an infection with HBV that lasts longer than 6 months. Once the infection becomes chronic, it may never go away completely.
    ‚ó¶About 90-95% of people who are infected are able to fight off the virus so their infection never becomes chronic. Only about 5-10 percent of adults infected with HBV go on to develop chronic infection.
    ‚ó¶HBV infection is one of the most important causes of infectious hepatitis.

    ‚ÄĘPeople with chronic HBV infection are called chronic carriers. About two-thirds of these people do not themselves get sick or die of the virus, but they can transmit it to other people. The remaining one third develop chronic hepatitis B, a disease of the liver that can be very serious.

    ‚ó¶The liver is an essential organ that the body needs to stay alive. Its most important functions are filtering many drugs and toxins out of the blood, storing energy for later use, helping with the absorption of certain nutrients from food, and producing substances that fight infections and control bleeding.
    ‚ó¶The liver has an incredible ability to heal itself, but it can only heal itself if nothing is damaging it.
    ‚ó¶Liver damage in chronic hepatitis B, if not stopped, continues until the liver becomes hardened and scarlike. This is called cirrhosis, a condition traditionally associated with alcoholism. When this happens, the liver can no longer carry out its normal functions, a condition called liver failure. The only treatment for liver failure is liver transplant.
    ‚ó¶Chronic hepatitis B also can lead to a type of liver cancer known as hepatocellular carcinoma.
    ‚ó¶Any of these conditions can be fatal. About 15-25 percent of people with chronic hepatitis B die of liver disease.

    ‚ÄĘHepatitis B is the most common serious liver infection in the world. Worldwide, about 350 million people are chronic carriers of HBV, of whom, more than 250,000 die from liver-related disease each year.

    ‚ÄĘIn the United States, hepatitis B is largely a disease of young adults aged 20-50 years. About 1.25 million people are chronic carriers, and the disease causes about 5000 deaths each year.

    ‚ÄĘThe good news is that infection with HBV is almost always preventable. You can protect yourself and your loved ones from hepatitis B.

  13. Hepatitis B Causes

    ‚ÄĘThe hepatitis B virus is known as a blood-borne virus because it is transmitted from one person to another via blood.

    ‚ó¶Semen and saliva, which contain small amounts of blood, also carry the virus.
    ‚ó¶The virus can be transmitted whenever any of these bodily fluids come in contact with the broken skin or a mucous membrane (in the mouth, genital organs, or rectum) of an uninfected person.

    ‚ÄĘPeople who are at increased risk of being infected with the hepatitis B virus include the following:

    ‚ó¶Men or women who have multiple sex partners, especially if they don’t use a condom
    ‚ó¶Men who have sex with men
    ‚ó¶Men or women who have sex with a person infected with HBV
    ‚ó¶People with other sexually transmitted diseases
    ‚ó¶People who inject drugs with shared needles
    ‚ó¶People who receive transfusions of blood or blood products
    ‚ó¶People who undergo dialysis for kidney disease
    ‚ó¶Institutionalized mentally handicapped people and their attendants and family members
    ‚ó¶Health care workers who are stuck with needles or other sharp instruments contaminated with infected blood
    ‚ó¶Infants born to infected mothers

    ‚ÄĘIn some cases, the source of transmission is never known.

    ‚ÄĘThe younger you are when you become infected with the hepatitis B virus, the more likely you are to develop chronic hepatitis B. The rates of progression to chronic hepatitis B are as follows:

    ‚ó¶90% of infants infected at birth
    ‚ó¶30% of children infected at age 1-5 years
    ‚ó¶6% of people infected after age 5 years
    ‚ó¶5-10% of infected adults

    ‚ÄĘYou cannot get hepatitis B from the following activities:

    ‚ó¶Being sneezed or coughed on
    ‚ó¶Hugging
    ‚ó¶Handshaking
    ‚ó¶Breastfeeding
    ‚ó¶Eating food or drinking water
    ‚ó¶Casual contact (such as an office or social setting)

  14. Hepatitis B Symptoms

    ‚ÄĘHalf of all people infected with the hepatitis B virus have no symptoms.

    ‚ÄĘSymptoms develop within 30-180 days of exposure to the virus. The symptoms are often compared to flu. Most people think they have flu and never think about having HBV infection.

    ‚ó¶Appetite loss
    ‚ó¶Feeling tired (fatigue)
    ‚ó¶Nausea and vomiting
    ‚ó¶Itching all over the body
    ‚ó¶Pain over the liver (on the right side of the abdomen, under the lower rib cage)
    ‚ó¶Jaundice – A condition in which the skin and the whites of the eyes turn yellow in color
    ‚ó¶Urine becomes dark in color (like cola or tea).
    ‚ó¶Stools are pale in color (grayish or clay colored).

    ‚ÄĘMany types of acute viral hepatitis have similar symptoms (hepatitis A, hepatitis C).

    ‚ÄĘFulminant hepatitis is an unusual illness. It is a severe form of acute hepatitis that can be life threatening if not treated right away. The symptoms develop very suddenly.

    ‚ó¶Mental disturbances such as confusion, lethargy, extreme sleepiness or hallucinations (hepatic encephalopathy)
    ‚ó¶Sudden collapse with fatigue
    ‚ó¶Jaundice
    ‚ó¶Swelling of the abdomen

    ‚ÄĘProlonged nausea and vomiting can cause dehydration. If you have been vomiting repeatedly, you may notice these symptoms:

    ‚ó¶Feeling tired or weak
    ‚ó¶Feeling confused or having difficulty concentrating
    ‚ó¶Headache
    ‚ó¶Not urinating
    ‚ó¶Irritability

    ‚ÄĘSymptoms of liver failure may include the following:

    ‚ó¶Fluid retention causing swelling of the belly (ascites) and sometimes the legs
    ‚ó¶Weight gain due to ascites
    ‚ó¶Persistent jaundice
    ‚ó¶Loss of appetite, weight loss, wasting
    ‚ó¶Vomiting with blood in the vomit
    ‚ó¶Bleeding from the nose, mouth, or rectum or blood in the stool
    ‚ó¶Hepatic encephalopathy (excessive sleepiness, mental confusion, and in advanced stages, development of com

  15. Medical Treatment
    Acute hepatitis B infection

    The most severe effect of acute hepatitis B is dehydration from vomiting and diarrhea.

    ‚ÄĘIf you are dehydrated, your doctor may prescribe IV fluid to help you feel better.

    Hepatitis B Treatment
    Acute hepatitis B usually goes away by itself and does not require medical treatment. If very severe, symptoms such as vomiting or diarrhea may require treatment to restore fluids and electrolytes. There are no medications that can prevent acute hepatitis B from becoming chronic.

    If you have chronic hepatitis B, you should see your health care provider regularly.
    ‚ÄĘIf you are experiencing significant nausea and vomiting, you will receive medicines to control these symptoms.

    ‚ÄĘPeople whose symptoms are well controlled can be cared for at home.

    ‚ÄĘIf dehydration or other symptoms are severe or if you are extremely confused or difficult to arouse, you may need to stay in the hospital.

    ‚ÄĘThere is no treatment that can prevent acute HBV infection from becoming chronic.
    Chronic hepatitis B infection
    The degree of liver damage is related to the amount of active, replicating (multiplying) virus in the blood and liver. Regularly measuring the amount of HBV DNA in the blood gives a good idea of how fast the virus is multiplying. The treatments now in use are antiviral drugs, which stop the virus from multiplying.

    ‚ÄĘAntiviral agents, while the best therapy known for chronic hepatitis B, do not work in all individuals with the disease.

    ‚ÄĘAlthough there are several antiviral agents for chronic hepatitis B approved by the U.S. Food and Drug Administration (FDA), research is ongoing. This means that dosages and treatment recommendations are subject to change.

    ‚ÄĘResearch is ongoing to find medications that work better with fewer side effects.

    Antiviral therapy is not appropriate for everyone with chronic HBV infection. It is reserved for people whose infection is most likely to progress to chronic hepatitis B.

    ‚ÄĘDecisions to start medications for treatment of hepatitis B are made by you and your health care provider, often in consultation with a specialist in diseases of the digestive system (gastroenterologist) or liver (hepatologist).

    ‚ÄĘThe decision is based on results of liver function tests, HBV DNA tests, and, frequently, liver biopsies after a complete history and physical examination.

    ‚ÄĘDepending on the results of these tests, you may decide to start therapy or to delay it until later.

    Treatment is usually started when blood tests indicate that liver functions are deteriorating and the amount of replicating HBV is rising. The interval between diagnosis and starting treatment can be a year or two or several years. Many people may never require medication.
    If you have chronic hepatitis B infection and think you might be pregnant, let your health care provider know right away. If you are pregnant and think you have been exposed to hepatitis B, let your health care provider know right away.
    Self-Care at Home

    The goals of self-care are to relieve symptoms and prevent worsening of the disease.

    ‚ÄĘDrink plenty of fluids to prevent dehydration. Water is fine; broth, sports drinks, Jello, frozen ice treats (such as Popsicles), and fruit juices are even better because they provide calories.
    ‚ÄĘAvoid medicines and substances that can cause harm to the liver, such as acetaminophen (Tylenol).
    ‚ÄĘAvoid drinking alcohol until your health care provider OKs it. If your infection becomes chronic, you should avoid alcohol for the rest of your life.
    ‚ÄĘAvoid using drugs, even legal drugs, without consulting your doctor. Hepatitis can change the way drugs affect you. If you take prescription medications, continue taking them unless your health care provider has told you to stop. Do not start any new medication (prescription or nonprescription), herbs, or supplements without first talking to your health care provider.
    ‚ÄĘTry to eat enough for adequate nutrition. Eat foods that appeal to you, but try to maintain a balanced diet. Many people with hepatitis have the greatest urge to eat early in the day.
    ‚ÄĘTake it easy. Your activity level should match your energy level.
    ‚ÄĘAvoid prolonged, vigorous exercise until symptoms start to improve.
    ‚ÄĘCall your health care provider for advice if your condition worsens or new symptoms appear.
    Avoid any activity that may spread the infection to other people

  16. huhu… bru tau result screen HBV. n i’m reactive..

    still not so familiar with this HBV. lack of awareness pon iye gak. can be prevented if ambik vaksin lol!

    xtau la sapa pass pd sapa but me n hubby both ada. tgh tgu further test next week weather virus dorman or aktif.

    soo scared for my kids future. hopefully not transmitted time deliver dulu. but babies nowdays dpt suntikan Hepatitis kn?

    any saying from experts here? tq sm. sharing for caring

  17. Base on my opinion ONLY..u makan tonik ati..dan barangkali antibiotik yg lower dosage ..jangan telan sesuka hati..sikit sikit..nak cepat semboh…ubat pembersehan darah.convectional traditional.. dan MAAF ia nya sebagai bagaikan cancer.. time bomb..umor bawah 50 atao 55 akan gie..(pada pandangan aku sebagai manusia..(ALLAH maha kuasa yg sudah menetapkan..tertulis..tersurat)

    • Sekarang nie ado product traditional yg dapat mengurang..menyembuhkan…yg aku tahu HPA…sebagai nya..barangkali susu kambing sambil niat baca potongan ayat..permohonan.. ..agak lama buleh kira sembuh

      • SEmoga anda atau sesiapa saja ..amin.. di sembuhkan atau type ajerr kat web..ubat hepatatis b

  18. cetek betul pengetahuan cik puteri tentang penyakit hepatetis B ni. disebabkan penyakit ni saja cik puteri terus menghukum bakal suami dengan memutuskan pertunangan. hmmm…kalau macam tu semua pesakit hepatetis B ni tak boleh la nak berkahwin atau tak berpeluanglah nak dapatkan zuriat. kesian…kesian.. sebenarnya benda macam ni kena tanya pada orang yang tepat. doktor pakar. doktor bukan nak takut2kan cik puteri bila dia cakap cik puteri tak boleh dapatkan zuriat n tak boleh mengadakan hubungan kelamin bersama pasangan bila sudah usai bergelar suami isteri. cik puteri tanya lebih lanjut tak tentang bagaimana mahu mengambil vaksin bagi membolehkan cik puteri terus hidup normal bersama pasangan?? kalau doktor tersebut masih tak boleh jawab soalan cik puteri…saya nasihatkan cik puteri jumpa doktor yang lain. mintak pandangan dan nasihat doktor. kalau tak yakin jumpa la ramai doktor.. mungkin ada salah satunya mampu memberikan jawapan tentang permasalahan cik puteri. percayalah, setiap permasalahan ada jalan penyelesaiannya. setiap penyakit juga ada ubatnya kecuali 2 iaitu…TUA dan MATI.

  19. Please let me know if you’re looking for a article author for your blog. You have some really good posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really
    like to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.

    Please blast me an e-mail if interested. Thank you!

  20. What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It positively helpful and it has helped me out loads. I’m hoping to contribute & aid different customers like its
    helped me. Good job.

  21. I got this web page from my pal who told me on the topic of this site and now this time I am browsing this
    web page and reading very informative posts at this place.

  22. assalammualaikum… nak tanya saya dan bakal tunang saya ni nk buat saringan ujian darah utk bakal pengantin… tapi bakal tunang saya ni pembawa hepatitis b.. so masa saringan itu adakah akan mengganggu atau pun keputusan mnjdi negatif… so mcm mne erk sy nk tau

  23. It is my belief that one factor in true success is happiness.
    Before we get into just what exactly those two emotions are, let
    us first examine the nature of people. If you are planning a party contact Perth Party Hire for the perfect arrangements and many other benefits also.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s