Mitos Penyebab Keguguran

Ada pelbagai sebab terjadinya keguguran. Ada yang fakta, ada yang mitos.

Mitos, kadang membuat kita bingung, kadang membuat kita takut, kadang membuat kita tertawa. Sebelum menilai lebih jauh, teliti terlebih dahulu faktanya.

Seks

Mitos:
Ibu hamil tidak boleh melakukan hubungan seksual pada 12 minggu pertama kehamilannya.

Fakta:
Belum ada penelitian perubatan yang membuktikan hubungan seksual menyebabkan keguguran. Jadi, jika sepanjang kehamilan itu seks itu tidak menyakitkan dan tidak menimbulkan ketidakselesaan, silakan saja.

Akiviti Senaman Dan Olahraga

Mitos:
Ibu hamil tidak boleh bersenam dan melakukan aktiviti riadah.

Fakta:
Latihan olahraga atau senaman yang teratur dan sesuai untuk ibu mengandung sepanjang kehamilan bagus untuk anda dan bayi. Sama sekali tidak ada risiko keguguran, asalkan senamannya tidak terlalu berlebihan dan membuat anda lelah melakukannya. Yang harus diperhatikan hindari memulai jenis olahraga baru yang belum pernah anda lakukan pada saat sebelum hamil.

Perjalanan udara

Mitos:
Melakukan perjalanan dengan pesawat terbang menyebabkan keguguran.

Fakta:
Tidak ada bukti yang menyebutkan menaiki kapal terbang menyebabkan keguguran, samada perjalanan singkat mahupun panjang. Namun, apapun nasihat doktor diperlukan apabila kehamilan semakin sarat.

Sauna

Mitos:

Sebuah kajian tahun 1970-an mengaitkan mandi sauna dengan sejumlah masalah kehamilan, risiko terbesarnya adalah keguguran.

Fakta:
Penelitian ini belum dikaji lebih lanjut, sehingga tidak terbukti kebenarannya. Namun untuk mencegah janin di dalam kandungan menderita panas berlebihan, mandi sauna sebaiknya dibatasi hanya 10 minit, dan sebaiknya hindari air yang terlalu panas.

Kopi

Mitos:

Minum kopi boleh menyebabkan keguguran

Fakta:
Kajian menunjukkan jika ibu hamil minum lebih dari enam gelas kopi, teh, atau Coke setiap hari, maka ia berisiko tinggi mengalami keguguran. Jadi, asal jumlah pengambilannya tidak berlebihan, tidak akan bermasalah pada janin, tetapi memang ada baiknya anda tetap menghindari minum kopi, teh, cola, dan minuman berkafein lainnya sebagai langkah keselamatan.

Sinar-X

Mitos:
Pemeriksaan sinar-X menyebabkan keguguran

Fakta:
Satu kali pemeriksaan dengan Sinar-X atau X-Ray selama kehamilan tidak akan menyebabkan keguguran, menimbulkan masalah pada kehamilan, atau berbahaya bagi janin. Namun demikian, doktor biasanya sangat berhati-hati dalam penggunaan X-ray pada ibu hamil, dan tidak pernah mencadangkan suatu siri terapi X-Ray pada ibu hamil sebelum usia kehamilannya 8 minggu.

Menggunakan Komputer

Mitos:
Menggunakan komputer bagi ibu hamil boleh menyebabkan keguguran

Fakta:
Jika ibu bekerja dengan komputer, tidak perlu risau radiasi layar monitor menyebabkan keguguran. Sebuah kajian menunjukan tidak ada hubungan antara penggunaan komputer dengan keguguran atau masalah kehamilan lainnya, meskipun anda sepanjang hari mengetik di keyboard sekali pun.

Penggunaan Microwave dan Oven

Mitos:
Penggunaan microwave boleh menyebabkan gangguan kehamilan

Fakta:
Baru-baru ini ada laporan di media massa yang menyebutkan radiasi microwave berpeluang mencetus maslaah kehamilan, namun laporan ini tidak disokong penelitian ilmiah. Hal ini sekaligus mengkonfirmasi bahawa belum ada penelitian terhadap alat elektronik di sekitar ibu hamil yang radiasinya menyebabkan keguguran.

Tampalan Gigi

Mitos:
Tampalan dari tembaga pada gigi harus dikeluarkan saat hamil

Fakta:
Tampalan tembaga yang diperuntukkan gigi tidak mengandungi merkuri yang berbahaya bagi kandungan. Jadi tidak harus dikeluarkan saat ibu sedang hamil.

One thought on “Mitos Penyebab Keguguran

  1. Sy tlh mglami kguguran pd kndgn usia sbuln stgah.sy tlh mlakukn D&C di klnk swasta..mslh sy blhkn sy hmil dlm msa tdekat ini..dlm msa yg sma stiap kali bsama suami,slps penitrati0n.kluar air mani dr fraj sy..trma ksh.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s