Jangan gugurkan anak!

Pengguguran kandungan bakal mengundang risiko pada kemudian hari. Wanita yang melakukan pengguguran sebenarnya berisiko melahirkan bayi pramatang pada kelahiran yang seterusnya.

Kajian pakar perubatan dari Kanada mendapati wanita yang menjalani proses pengguguran berisiko sebanyak 72 peratus mendapat bayi kurang berat badan dan 93 peratus bayi pramatang.

Pakar Jabatan Pediatrik di Hospital Mount Sinai, Toronto Dr. Prakesh Shah mendedahkan, antara punca utama keadaan itu adalah kerosakan fizikal pada bahagian serviks yang terjadi ketika pengguguran secara konvensional dilakukan.

12 thoughts on “Jangan gugurkan anak!

  1. Salam,mmg ade risikonye jika kita melakukan pengguguran secara sengaja, dr segi kesihatan.ia mngkin akan memudaratkan kesihatan. dr segi agama, mmg ia d haramkan sama sekali…tp jika ia terjadi dgn sendirinye, x megapalah…mmg sejak kebelakangan ni..isu pengguguran anak ni d kalangan masyarakat kita agak membimbangkan, terutamanye d kalangan remaja2 Melayu yg beragama Islam…para ibubapa perlu memantau kegiatan & pergaulan anak2 mereka agar gejala ni dpt d bendung…

  2. byk yg menanti ternganga..untok mengambil anak angkat, buat apa nak jadi pembunuh,anak itu tak berdosa berhak untok idup seterus nya, kalu kita gugurkan kita menambah dosa jadi pembunuh..atas perilaku kita sendiri atau dalam kesalahan yg tak menentu tempoh hari..

  3. ala aku pun ade sorg anak. dulu tak sempat nak gugurkan so jaga je lar. lagipun dia tak berdosa yang berdosanya kita kan. tp baby aku nie comel sgt2 baru umur 7 bln dah berjalan bertatih. so tak rugi rasanye tak gugurkan kandungan

  4. zaty sdg hamil ank pertama,da 8 bln. alhamdulillah perkawinan brsama suami tercinta bertambah rapat.
    suami bgtu mgmbil berat.. tp kdg2 zaty tfikir gak, mcmn seorang wanita sggp gugurkn anak yg d kandungnya. zaty rasa sesuatu yg berbeza dr awal kndgan zaty hingga skrg. ksh syg pd anak yg msh dlm kndgan ni bgtu dalam. saban hari mnggu saat dia dpt mlhat dunia. doa agar dia mjdi insan yg bgna. zaty percaya, lau kta hargai khdiranny.. kta akn lbh d hargai bla tua kelak. insyaallah

  5. Jangan gugurkan kandongan walau kamu dirogol atau tak dapat menahan nafsu yg menggilakan atau telah di tipu atau paksaan..bagi peluang bayi itu terus hidup..nescaya kamu di berkatikelak..

  6. sejahat mana un wnita itu,iax mampu untuk menutup nalurinya sbg seorg ibu..bagi sy,dalam konteks ini kita perlu menjadi lbh positive n cuba letakkan diri kita di tempat mereka…ada d kalangan mereka terpaksa menggugurkan anak krn atas sebab2 tertentu spt di paksa oleh setengah pihak yg x ingin menerima kehadiran bayi tersebut..ke mana mereka ingin pergi dan bagaimana mereka ingin membesarkan anak itu tanpa siapa d cc?? we just know how to talk but we don’t know how to feel like their feel,right?

  7. hurm i think kite x leh nk salahkan pihak wanita juga…btl kate ainaa melisa tu kt x tau situasi mereka…ape yg mereka alami…kdg2 org kate berani buat berani tanggung tp…bkn perempuan je yg kena menanggung..cube pikir kalo diikutkan anak dtg nye dr benih mane…tp mane tanggungjwbnye …kekdg sedih gak bile pikir org yg mengugurkan kandungan tp bile pikir balik dorg pun x mampu nk jaga anak itu..drpd dibuang atau dabaikan…..hummm…bersama2lah kite renungkan…mungkin dimalaysia masih lg kurang ttg pkr ni dorg asyik menyalahkan …tp di luar negara..dorg bepikiran positif…

  8. uer lah atie bayi tu bersih macam kain putih yak do dosa..ia nya terbikin atas kehendak berahi yg tak dapek di kontrol..main ni memang seronok dan sedap..kenikmatan sorga duania..kucing aku jadi gila meow mew meow bila tak dapt bahan..apa nak buat kita manusia di alam maya yg banyak dgn pancoraba..tapi kalo ada yg trtlanjur tu jangan buang bayi..kalo terbuntu tak tahu nak kemana bagi kat aku ..insyaallah aku usaha kan kpad penempantan yg terbaik..perogolmalam@gawab.com

  9. sodap sodap bang dalam sikit..tiap tiap minggu pasti bertemu untok melayari ..hayal lena aje kenikmatan asmara ni ..rase dunia ni dua dua yg punye aja..kumbang jantan main peranan yg setia seolah olah tidak akan berbelah bagi lagi.. hingga kemati ..tapi malang nya itu ada lah pementasan nya unreality untok menelan madu asli .. yg di belai idamkan selama ini..tampak kejantanan nya menghirup madu dgn gah ya..bila dah berputik dia belalu pergi..lalu penerima merasai pedeh nye hati..nak jugak terjun untok bunuh diri…(seronok2 aje nie)

  10. betul tu matkorbu…kalo pikir nk gugurkan anak better bagi pada org yg lebih memerlukan …i cian kat org yg nk anak…dorg sanggup nk bela anak angkat…kalo sesiape yg rase nk gugurkan tu pikirla elok2 …if rase x dpt jage serahkanla pada keluarga yg memerlukan..dlm blog ni pun cube nengok prosedur mengambil anak angkat..tinggalkan no phone ..mesti ade je keluarga yg teringin nk mengambil anak angkat akan col…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s