Jiwa Kacau : Kemurungan Wanita

Wanita terjejas dua kali ganda

# Kajian mendapati masalah kemurungan yang teruk menjejaskan wanita kira-kira dua kali ganda berbanding lelaki. Nisbah berkenaan membabitkan semua wanita tanpa mengira latar belakang kaum, etnik atau status ekonomi.

Kemurungan Wanita
# Wanita yang mengalami masalah bulimia ketika kehamilan mempunyai lebih gejala keresahan dan kemurungan berbanding wanita yang tidak mempunyai masalah pemakanan tidak menentu.

Kajian daripada Institut Kesihatan Umum Norway mendapati mereka juga mempunyai tahap keyakinan diri rendah dan lebih cenderung untuk berasa tidak puas hati dengan kehidupan dan hubungan dengan pasangan.

# Gejala kemurungan dalam kalangan wanita termasuk kurang berminat untuk menjalankan aktiviti yang lazimnya menjadi kegemaran wanita berkenaan. Selain itu, wanita juga sering berasa bersalah, tidak mempunyai harapan atau tidak berguna.

Mereka juga cenderung mengalami gangguan tidur (sama ada terlebih tidur atau kurang tidur), perubahan selera makan dan perubahan dari segi berat badan.

Selain itu, ada yang sukar memberi tumpuan serta kurang bertenaga. Mereka juga mudah marah manakala dalam sesetengah keadaan, ada yang terdetik untuk membunuh diri.

# Jika didapati diri mengalami kemurungan, usah mengasingkan diri. Sentiasa berhubungan dengan orang tersayang serta dapatkan nasihat.

Jangan salahkan diri sendiri dan jangan putus asa. Bersabar juga antara cara untuk mengurangkan masalah ini.

Beri galakan pada diri sendiri selain memastikan diri menjalani kehidupan yang menyihatkan.

15 thoughts on “Jiwa Kacau : Kemurungan Wanita

  1. dulu dulu kalau baca berita kes kes bunuh diri .. selalu cakap pada diri sendiri .. apa lah bodohnya mereka ni ,sampai nak bunuh diri .Tapi bila sendiri mengalaminya penyakit ni .. hah .. baru tahu .. bila datang kecelaruan tu rasa macam nak terjun laut.SEcara logiknya mana ada orang yang normal sanggup nak terjun dari flat yang tinggi .. orang yang terjun tu mereka sakit rupanya … Sebenarnya ubat yang sebetul betul ubat.. sakit kepada kemurungan ini adalah sokongan emosi dan kaseh sayang dari insan yang tersayang .Dengan memberi kata kata semangat dan sentuhan akan membuat diri si penderita merasa dihargai dan disayangi maka emosi mereka beransur stabil .Malangnya masyarakat tidak mengenali simptom penyakit ini .. mereka merasakan si penderita sengaja mengada adakan cerita.Pernah menyaksikan bagaimana seseorang mengalami simptom postpartum psikosis… atau gila meroyan lari sambil menangis .. kononnya keluarganya tidak mahu mengejar atau memujuk .. saya yang ketika itu melihat terus mengejarnya .. sambil menarik dan memeluknya .. alahai kasihannya .. dia menangis dalam dakapan saya.Setelah memujuk saya pimpin tangannya .. emosinya seakan akan reda .Yang sedihnya bila tiba di pangkuan keluarganya .. terus salah seorang menamparnya .Penyakit ini .. penyakit biasa .. sesiapa saja boleh mengalaminya ..

  2. kebayan, dulu masa pakcik kecik kecik, pakcik murung kerana terlepas burung, sekarang dah tua tua murung sebab tak larat bertarung, ironinya cerita burung dan murung ni dari kecil sampai ke tua. Cuma cerita nak mengusik kebayan aje.

  3. Symptoms of depression can vary widely – and they don’t always involve the sadness or weepiness that people commonly associate with it. Many people will experience intellectual or psychological changes that affect their thinking, sleep, or energy level.

    In addition, different types of depression may produce additional symptoms:

    •Major depression

    •Bipolar disorder

    •Dysthymia

    •Seasonal affective disorder (SAD)

    Major Depression
    Experts generally agree that a person has clinical depression when he or she experiences some or all of these symptoms nearly every day for at least two weeks:

    •Depressed mood

    •Persistent feelings of hopelessness, guilt or worthlessness

    •Fatigue or lack of energy

    •Slowed behavior (the feeling of “dragging oneself around “)

    •Reduction or loss of pleasure in life

    •Decreased motivation

    •Negative or pessimistic thinking

    •Loss of interest in friends, activities, hobbies or work

    •Change in eating habits; weight gain or loss

    •Sleep problems, including waking up early

    •Frequent crying

    •Difficulty concentrating, remembering, or making decisions

    •Irritability

    •Being anxious or worried a lot

    •Thoughts of death or suicide

    •Suicidal Thinking or suicide attempts

    Understandably, depression can affect all aspects of a person’s life (and the lives of family and close friends, too) because it puts a damper on one’s overall ability to function. Clinically depressed people often becomes unable to enjoy anything, even things they once enjoyed (a condition called “anhedonic”).

    •Most people are substantially disabled during a bout of major depression.

    •Others may continue to function in the sense of holding down a job and meeting other obligations – but just being alive becomes a chore.

    •Depression is believed to contribute to more than 70% of all suicides.

    In addition to having the general symptoms of depression, a person experiencing an episode of major depression, also known as melancholia, typically has:

    •Severe sleep disturbances (insomnia)

    •Marked loss of appetite/weight

    •Incapacity to be motivated or to experience pleasure

    •Severe guilt/self-criticism

    In children and adolescents, other signs of depression are often present in addition to the above symptoms. They include:

    •Falling grades

    •Irritability

    •Conduct problems

    •Social withdrawal

    •Complaints of physical problems such as headaches and stomachaches

    •Low energy

    •Poor concentration

    •Changes in eating or sleeping patterns

  4. yg tuo tue tu maso kocik kocik elobai..tak raso puas puas alam kebudakan nyo..bosa baru nak jilat ais rim..sorban kemano..burok jugak ye..agak nyo nak nak masokguo pun baru teraba bo ndo nyo.

  5. kot kot yg dah tuo tuo menjade jade tu kot baru nak raso iceam connetto tu kot..ksai can lah dio raso..yg tongah rabo rabo mencari tu tolong hala tuju ajo la..sonyap sonyap..syok bersamo la

  6. Kemunrungei ni terjadi ahkibat susaah ati,laki bemadu lagi, duit perbelanjoan tak do,bini lari,kekacauan darah kotor,berpenyakit yg susah di ubati,tokanan semaso sekelilingei,kerenah anak anok,ah sapu tinggal gie..tetapi kebiso nyo, di malasie nie ,biaso nyo sobab putus cinta,keinsafan perilaku diri yg telah di lalui, hingga sanggup bunuh diri ..auzubillah..

    Yang sebonar nyo ,semue kemurungei zamei nie leh di atasi dgn counselling dalam bergei caro nyo…bukan dulu2 tak do kemudahei lansung….jgn lah susah atei cek abe ..mek ..mok kito nie manusie dah di berkatei degei pancaroba seblum gie.

  7. Ye lerr kulop mak doh, esok maseh ada, terangi diri mu itu, lupa aje kesusahan kepiluan kepahitan lama, ambil iktibar baru..lambaran baru..kehidupan kita dah tersirat macam tu..kalau dah salah memasoki jalan bengkang bengkok dlam hidup ini -patah balik ke jalan yg lurus,bertaubat lah pada illahi, dah gerantee di ampuni..tak de sebab kita nak murong sampei ahkir nya..

  8. Awek kat gambor ataeh tu,rambut ikei mayang, memang ado benduk badan nya,solid milit, lampai pontogan best bergelora rase hati jiwa melihat nye, walau pun muke nye di selindungi kemurungan nyate smasekali,wajah nye memang menarik keayauan,potongan saperti ini lah yg termimpi mimpi malam hare dan tercari cari di siang hare.

    Tapi tak jugei mungking keyamanan yg di rasi bukan kemurungan di sebalik takbir,mungkin juga dia keseronokan malu malu kucing, cuba mengambarkan kembali detik detik keseronokan ke enakan yg telah berlalui.. tampa di snagkai bab macam itu terjadi, seolah olah dalam mimpi ngeri kelunakan diri merasi,cuba mengagambari kembali detik detik pelayaran detik semasa merasi kemanisan bersama semalam.malu malu lah kata kata di sanubari..tapi keinginan mahu lagi …ampun maaf ku pinta

  9. The Japanese Banana diet works well, but honestly it is not what helped me lose
    over 60 pounds safely in just a few months. There are many diet plans that are
    available for you to try but make sure you have success with them.
    Instead, let me teach you a simple method that will quickly drop 10 pounds off
    your belly and thighs in less than a month without any sweating.

  10. Perhaps you recall chamomile from the times you were sick and your parent, friend, or partner, gave you
    a hot cup of this therapeutic drink to ease your suffering
    stomach. Through chemical analysis, crude oil is first generated from the kerogen and
    heated to a particular temperature to get a distilled shale oil product
    which is similar to conventional petroleum oil but not
    exactly so when compared at the molecular level. From the past three years, the
    oil and natural gas companies kicked off exploring shale gas in Quebec in a different method called Utica shale and till
    now nearly 28 oil wells are dug in the Quebec and nearly 15 of these
    well is fitted with hydraulic fracturing.

  11. I must thank you for the efforts you have put in penning this blog.
    I am hoping to check out the same high-grade blog posts from you in the future as well.
    In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal blog
    now 😉

  12. Fantastic items from you, man. I’ve understand your stuff previous to
    and you are just extremely excellent. I actually like what you’ve
    bought here, certainly like what you are saying and the way in which
    you are saying it. You are making it enjoyable and you still care for to stay it wise.
    I cant wait to learn much more from you. That is really a wonderful site.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s