Cerai isteri, kenapa mesti abaikan anak?

Musim persekolahan 2010 baru bermula. Tentu ibu bapa merasa lega kerana anak-anak telah kembali ke sekolah setelah hampir dua bulan bercuti. Rungutan sebahagian daripada anak-anak disebabkan tidak cukup kelengkapan untuk ke sekolah, tentunya merunsingkan ibu bapa.

Namun apa daya, itulah yang termampu.

Demikian keluhan seorang ibu tunggal, Azita (bukan nama sebenar), berusia awal 30-an dalam e-melnya kepada saya.

Sedih juga membaca kisah Azita yang ditinggal suami kerana kehadiran orang ketiga yang menyebabkan Azita dan anak-anaknya seramai empat orang tersingkir daripada hidup bekas suami.

Azita mempunyai empat orang anak berusia antara 10 tahun hingga 15 tahun. Salah seorang daripada empat anaknya terpaksa diserahkan kepada abang bekas suaminya.

“Siapa yang hendak berpisah dengan anak kandungnya, tetapi itulah yang terbaik saya lakukan untuk masa depan anak itu kerana dia dipelihara oleh bapa saudaranya sendiri. Saya reda dengan takdir Allah dan berharap dia akan menjadi manusia berguna apabila dewasa nanti,” kata Azita memulakan cerita.

Kini yang tinggal bersamanya hanya tiga orang itu pun seorang di utara, seorang di barat, seorang di timur sebab tinggal di asrama.

“Kerana tidak mahu pelajaran mereka tercicir, saya sanggup berpisah daripada mereka, sebab ilmu itu penting untuk masa depan mereka.

“Biarpun berjauhan segala perbelanjaan mereka saya tanggung dengan wang gaji saya setiap bulan. Nama sahaja ada bapa tetapi tidak bertanggungjawab langsung terhadap anak-anak.

“Bukan dia tidak tahu setiap awal tahun anak-anak perlukan wang ringgit untuk naik sekolah, ini tidak, buat macam orang bujang.

“Pernah anak-anak telefon minta duit, jawapannya, mana abah ada duit? Ini kah jawapan yang diberikan oleh seorang bapa? Apa dia lupa akan tanggungjawabnya? Apa dia ingat yang menelefon minta duit itu anak patung atau robot?

“Memang saya tahu dia tidak ada duit sebab dia tidak bekerja. Semua orang ada masalah dengan duit. Tetapi sebagai bapa tidak bolehkah dia berusaha untuk mencari duit bagi perbelanjaan anak-anaknya itu? Sekurang-kurangnya cari kerja untuk menampung perbelanjaan sekolah anak-anak yang saya pelihara.

“Ini tidak, ceraikan isteri, buang dengan anak-anak sekali….makan ke anak, sekolah ke tidak, ada mereka peduli?

“Memang lelaki sekarang tidak ada perasaan kasih sayang kepada anak-anak mereka yang di pelihara oleh bekas isteri. Yang dia orang tahu, nikah, lepas dapat anak tinggal begitu sahaja, yang kena pikul isteri juga.

“Bukan setakat persekolahan, apabila musim hari raya begitu juga, tidak pernah hendak ambil tahu satu perkara pun tentang anak-anak.

“Pernah satu ketika apabila fikiran runsing, saya seperti mahu tinggalkan sahaja anak-anak dan buat haluan sendiri, tapi hati ibu, mana tergamak, mulut saja cakap, hati berkata tidak.

“Susah macam mana sekalipun anak tetap anak… kena jaga dan bagi pendidikan. Masa depan mereka yang penting.

“Saya juga sudah bosan hendak lalui semua ini, hendak menuntut di Mahkamah Syariah apa yang dapat? Naik turun beratus kali pun, bekas suami tetapi macam itu, mahkamah juga tidak dapat berbuat apa-apa apa lagi jika bekas suami tidak bertanggungjawab ini tidak bekerja.

“Yang rugi kita, bekas isteri, yang penat pun kita. Sudah duit ringgit habis buat tambang, masa juga terbuang, kes macam itu juga tidak ada kesan apa pun kepada bekas suami, sebab yang merana adalah bekas isteri dan anak-anak.

“Mereka tetap bahagia bersama isteri baru. Tambahan pula jika dapat kereta… hidup senang sebab isteri baru boleh tanggung. Ke hulu ke hilir dengan isteri baru macam baru pertama kali kahwin, tidak ada tanggungjawab.

“Saya hairan macam mana bekas suami tidak boleh berfikir dan tidak ada perasaan kasihan kepada anak-anak yang ditinggalkan. Lelaki dan bapa jenis apa mereka itu?

“Saya berdoa agar satu hari bekas suami yang perangai macam ini akan sedar akan kesilapan mereka dan insaf dengan perbuatan itu. Doa saya juga semoga anak-anak berjaya dalam pelajaran dan menjadi insan soleh dan solehah.

“Saya berharap saya diberi kesihatan yang baik, kekuatan dan kesabaran untuk menangani kesempitan hidup ini selagi hayat di kandung badan. Insya-Allah,” demikian Azita menamatkan ceritanya.

Kisah Azita bukan cerita baru yang pernah saya siarkan, ia kini menjadi satu virus yang semakin merebak di dalam kehidupan masyarakat kita.

Begitu juga kisah bekas isteri naik turun mahkamah kerana masalah nafkah anak semakin berleluasa. Setakat ini belum ada satu cara konkrit untuk menanganinya dan ‘memaksa’ bekas suami bertanggungjawab terhadap anak-anak mereka yang dipelihara bekas isteri.

Saya puji sikap Anita yang tidak mahu bersandarkan kesempitan hidupnya dengan hanya naik turun mahkamah tetapi tidak ada jalan penyelesaian.

Hidup perlu diteruskan, masa depan anak-anak perlu dijana, itulah tindakan bijak Azita. Semoga apa yang diharapnya akan menjadi kenyataan. Anda patut menjadi ibu contoh.

Menutup kata, pesanan saya buat Azita, kita harus menjadi wanita yang hebat, perkasa, tabah dan bijaksana dalam menangani masalah. Ibaratnya seperti pokok mawar yang baru ditanam, jika tidak berbunga ia pasti akan terus tumbuh dan segar.

Salam

Sumber: Utusan

10 thoughts on “Cerai isteri, kenapa mesti abaikan anak?

  1. Tak tahulah nk gambarkan lelaki yg bersikap sebegini..samada mereka sedar atau saje je membutakan diri utk memikul tanggungjwb yg d amanahkan ni..walaupun putusnya hubungan suami-isteri tu, tp pertalian dgn anak2 ttp ade..jd, sedarlah wahai kaum lelaki…jgnlah kerana rse benci, marahmu pd bekas isteri, anak2 yg mnjadi mangsa..kasihanilah mereka…

  2. Sedih baca kisah Azita. Aku tak bayangkan betapa tabah hatinya membesarkan anak-anaknya. Sampai hati bekas suaminay buat seperti itu. Mintak di jauhkan sifat-sifat begitu. Sebab-sebab macam ni yang menimbulkan perasaan tak senang pada anaknya bila besar nanti.

    • dalam akhbar metro baru baru ni , kita dikejutkan dengan cerita anak buang bapa.Inilah salah satu contohnya .. kerana masa mereka kecil .. sibapa telah mengabaikan anak anaknya ..

  3. nasib saya sama seperti penulis diatas. mempunyai 4 anak yang ditinggalkan terus oleh bekas suami, semua ditentukan oleh isteri barunya, sehingga anak2 diabaikan terus.. Allah maha kaya, jgan hanya salahkan anak2 apabila anak2 tidak menghormati bapa mereka disuatu hari nanti…lelaki ini adalah didalam kerugian yang teramat sangat kerana mengabaikan anak2nya sendiri dan tak mahu melihat anak2 membesar dihadapan mata sendiri..wallhualam..mama sayang ank2 mama..

  4. Aslmkum saudara/saudari, berikut pengalaman yg dialami oleh puan anita ini seperti ibu dan sy empat beradik, perkara sama dilalui kami sehingga ada satu tempoh itu saya cuba hubungi semula ayah saya, memang saya dibenci ibu saya kerana hubungi ayah saya semula, tp semua ini untuk kebaikan saya dan adik beradik, dari tahun 2011 sehingga 2016 pelahan2 ayah saya memberi nafkah seorg rm150, bila abang saya genap 21 ayah saya berhenti bagi, begitu jugasaya dan adik saya, tinggal adik bongsu kami yg di beri nafkah, ibu saya kawin baru namun dia terpaksa habiskan duit kepada suaminye yang tidak bekerja, kalau xcukup duit kena pukul, baru 6bulan kawin, abang saya belajar smbil kerja, saya perasan dia sangup korban masa tdur n belajar dia untuk bantu ibu saya dan tangung cos belanja dirinye di sana

    Saya pula mengharapkan ihsan keluarga angkat saya bila nak mula belajar ke peringkat lebih tinggi, dan ihsan kawan baik saya yang membantu bila saya kekurangan wang. Adik saya, hidup berdikari jgk, abang saya dan saya akan bantu dia bila dia perlukan. Kami beradik jarang pulang ke rumah sebab masing2 di menara gading dan asrama sekolah. Bila saya kesempitan wang, saya hanya mampu berdoa, boleh kah saya hidup lagi untuk seterusnya, bila lapar, dan saya sendiri melihat adik2 baru saya (ayah saya kawin baru) makan minum pakai cukup. Apakah ini adil bagi saya dan adik beradik?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s