Ejakulasi awal resahkan lelaki

Kes Satu

Seorang lelaki berusia awal 30-an mengadu sering mengalami ejakulasi awal. Dia resah dan malu sekiranya isterinya tidak mendapat kepuasan ketika mereka bersama.

Kes Dua

Seorang wanita berusia 30-an dan baru setahun berkahwin mengadu tidak pernah kenal erti klimaks hingga terpaksa berpura-pura demi memuaskan suami. Apa yang berlaku sebenarnya?

Dua paparan kes itu adalah kejadian sebenar yang sering dihadapi pasangan suami isteri akibat ejakulasi awal (PE).

Penafian, malu, rasa bersalah, hampa dan resah. Perasaan rendah diri membelenggu lelaki yang mengalami masalah pancutan mani awal atau PE. PE ialah sejenis masalah seks umum di kalangan lelaki yang masih kurang difahami. PE kini didapati mungkin menjadi punca masalah dalam beribu-ribu perkahwinan dan hubungan intim antara pasangan di seluruh rantau Asia Pasifik. Ia sekali gus menekankan betapa perlunya lelaki yang dihantui PE untuk mendapatkan nasihat perubatan dan merawat masalah tersebut.

Hasil Kajian Penularan dan Sikap Terhadap Ejakulasi Awal Asia Pasifik (AP PEPA) baru yang membabitkan lebih 5,000 lelaki menunjukkan bahawa tahap kesedaran tentang masalah yang kian menular itu masih rendah di rantau ini. Dalam kajian ini, responden diminta untuk menilai sendiri sama ada mereka menghidap PE. Selain itu, mereka turut menjawab soal selidik Alat Diagnostik Ejakulasi Awal (PEDT) untuk membuat penilaian objektif sama ada mereka menghidap PE.

Berasaskan hasil tinjauan, sehingga 29 peratus lelaki mungkin menghidap PE di Malaysia dan 31 peratus di rantau Asia Pasifik. Sementara itu, kaum lelaki secara umumnya keberatan untuk membincangkan secara terbuka atau mendapatkan nasihat atau rawatan profesional berkaitan dengan kegagalan seks kerana ia mungkin amat memalukan mereka.

Menurut Perunding Urologi dan Ketua Jabatan Surgeri, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof. Dr. Zulkifli Md. Zainuddin, PE merujuk kepada disfungsi seks umum yang mungkin dialami sejak hubungan seks pertama atau kemudian.

Persatuan Perubatan Seks Antarabangsa mentakrifkannya sebagai “disfungsi seks lelaki yang mempunyai ciri-ciri iaitu ejakulasi yang sentiasa atau hampir sentiasa berlaku sebelum atau dalam masa kira-kira satu minit selepas persetubuhan (kemasukan zakar ke dalam vagina).

Selain itu, kegagalan menangguhkan ejakulasi setiap kali atau hampir setiap kali bersetubuh. Ia juga menyebabkan kesan peribadi yang negatif termasuk kegelisahan, gangguan, keresahan atau keputusan untuk mengelakkan hubungan seks.

Selain tahap kesedaran yang rendah, kajian PEPA juga mendapati tahap kefahaman yang rendah tentang PE di rantau ini. Malangnya, sehingga 35 peratus daripada responden berpendapat PE dan ED adalah lebih kurang sama. Hampir separuh daripada responden mempunyai tanggapan salah bahawa PE boleh dirawat dengan berkesan menggunakan ubat bagi ED. Satu dalam setiap tiga responden percaya PE langsung tidak boleh dirawat dengan berkesan.

Tambah Dr. Zulkifli, kombinasi faktor fisiologi dan psikologi dipercayai mempengaruhi mekanisme ejakulasi. Penyelidikan mendapati bahawa serotonin, sejenis neurotransmiter (seperti penghantar isyarat kimia dalam otak) yang juga membantu mengawal tidur dan selera, menyederhanakan mood dan mengurangkan kesakitan, memainkan peranan penting menentukan masa ejakulasi.

“Matlamat utama bagi terapi PE, tidak kira sama ada berbentuk farmakologi atau tingkah laku ialah untuk meningkatkan kawalan terhadap ejakulasi. Ia mungkin menghasilkan tahap kepuasan seks yang lebih tinggi bagi lelaki dan pasangannya, atau mengurangkan keresahan peribadi atau masalah keintiman yang timbul,” katanya.

Dr. Zulkifli memberitahu, rawatan yang betul boleh menamatkan kekecewaan yang dialami penghidap PE dan juga pasangan seks mereka.

“Malangnya, situasi bertambah buruk kerana doktor dan pesakit tidak membincangkan perkara berhubung seks seperti yang sepatutnya kerana rasa malu atau kerana tanggapan buruk yang dikaitkan dengannya. Sementara itu, kaum wanita pula rasa berat hati untuk membincangkan perkara ini. Padahal, kami dapati ramai lelaki akan mendapatkan nasihat doktor jika didorong oleh pasangan mereka,” katanya.

Antara rawatan yang disarankan adalah komunikasi antara pasangan, pendidikan psiko-seksual, strategi pemikiran dan perbuatan. Ini termasuk beberapa teknik seperti stop-start (Semens 1956 iaitu berhenti, kemudian mula. Selain itu, squeeze (Master and Johnson 1970) iaitu tahan pancutan dengan memegang atau memicit dan stop-pause (Kaplen 1980) iaitu berhenti dan tunggu.

Sementara itu, menurut Pakar Punding Urologi Universiti Malaya, Dr. George Lee, kaum lelaki perlu sedar bahawa PE adalah masalah perubatan yang boleh menjejaskan hubungan intim dan kualiti kehidupan.

“Berita baik bagi mereka PE boleh dirawat. Saya tahu mungkin sukar untuk membincangkan hal intim, tetapi mereka tidak keseorangan dan bantuan boleh didapati. Kesan PE terhadap lelaki dan pasangan mereka boleh menjejaskan hubungan. Ini bukan sahaja suatu masalah yang menyentuh soal harga diri atau kejantanan, tetapi juga memberi kesan besar terhadap kepuasan wanita, dan juga hubungan secara keseluruhannya,” katanya.

Tekanan

Hasil tinjauan mendedahkan ramai responden yang disahkan menghidap PE menafikan masalah mereka. 31 peratus disahkan menerusi PEDT sebagai menghidap PE atau mungkin menghidap PE, tetapi hanya 13 peratus mengakui mereka mengalami PE. Selain itu, hasil tinjauan mendapati 29 peratus lelaki Malaysia mungkin menghidap PE, dengan Malaysia menunjukkan peratusan responden tertinggi.

Secara keseluruhan, kaum lelaki amat resah dengan masa yang singkat sebelum ejakulasi dan kegagalan mengawal ejakulasi.

“Lelaki tidak harus terus menderita dalam diam. Tinjauan serantau ini menunjukkan bahawa ramai yang tidak sanggup tampil untuk mendapatkan rawatan kerana bimbang dipandang serong atau rasa malu.

“Kaum lelaki perlu sedar bahawa untuk mengeratkan hubungan dengan pasangan, mereka tidak seharusnya membiarkan masalah yang boleh dirawat menjejaskan keupayaan mereka menikmati hubungan seks yang memuaskan dengan pasangan mereka,” tambah Dr. Lee.

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH

25 thoughts on “Ejakulasi awal resahkan lelaki

  1. Saya sebagai seorang lelaki dan berdasarkan pengalaman saya.Jika hendak melakukan hubungan intim,ia nya tidak lah sukar untuk memuaskan nafsu dan mencapai klimaks yang hebat.hampir keseluruh lelaki didalam dunia ini kotak pemikiran yang paling besar adalah SEX..bermakna nya 70% kotak simpanan adalah SEX..jadi untuk lambat klimaks sang suami sepatutnya tidak terlalu memikirkan nafsu keterlaluan,disebabkan terlalu memikirkan nafsu itulah penyebab utama cepat klimaks.hayun slow and steady..bagi saya n sebagai suami saya hanya tertumpukan kepada minda.kawal minda output nya akan terhasil daripada aper yang kita fikir..kawal minda kita dapat kawal perasaan n nafsu..jika terlalu mengawal minda,kadang2 tak leh nak klimaks..haaa itulah hakikat kalau terlalu mengawal..ikut pengalaman kalau saya terlalu mengawal mungkin akan mengambil masa 2 jam..kadang-kadang tak keluar langsung.

    • tapi chong -lagi satu jangan kasi women naik main kat atas. men lak baring kat bawah..silap h bulan tulang abei u berbunyi “.klick ..atau sebagai nya..” alighment lari atau patah… menyebabkan u punye tak terdaya berfungsi lagi..atau susah nak bagun.. berbagai cara lain terdedia ada ..nongek ke..mengiring ke..dibawah ke..belakang ke..tak kesah..cuma jagn kasi dia panjat u dia di atas..lepas tu dia dudok piling..dia memang syok nikmat tapi kita derita di kemudian hari..tambah pula yg berdendam..atau tak disengajakan..kadang kala kalo kita banyak peminat raso cemburu nak pakai atau menopoli kat dio seorang aje atau jealousy menghantui di pemikiran mereka.. akan timbul..cara nak menjahanamkan kenikmatan malam kita ..bior putih tulang jangan putih mato agak nya..

      • kalo nak menyihatkan ‘cota’ malam u tu..ambik bekas botol minyak olive oil Gervenne,mana mana botol plastik tebal lasak… sikit. kalau bukan botol berminyak-sapukan sikit minyak olive dan sebagai nye.. merata kat cota u dulu cara ala kadar aja..amat tipis sekali .., jagn terkena muka kepala..kalo kena pun tak jadi hal.,` kempiskan botol tadi dan halakan..muncung botol.. merapati kat muncung-muka cota u, bior dia hisap, pakei seluar/kain balik ..bior dia tergantung,macam pendium jam atok tu.. buat kerja macam biase, agak agak dah lama ..jgn panik sebab setengah btg cota mu terhisap kedalam muncung botol tadi (sobab tokan nan semase atau kalu kau active begerak – berkeja) tekan botol plasik yg mengembung tadi..dari bawah pangkalan.. nescaya , sebakan sapuan atau bekasan botol berminyak tadi, cota mu akan menyusur terkeluak..jgn panic semasa btg cot mu memasoki botol, pum – picitkan botol tu,semasa picit-pam pam dia akan keluak jua.

        Buat selama cota mu dah tokak sendirian macam biaso ato extra biaso..tak payah gunakan pam di pasaran .. ato makn pill pills..perancang kudo itam..lari kencang.

        Lagi pun bini, tak lak teruk sangat nak hisapkan untok dia bagun copat…yg sebenar nye perbuatan ini , membantu melancarkan perjalanan darah ke cota..menyebab dia sihat kembali…semalam aku terai pagi ni dia mencacak aje ato matik..tapi bahan lak tak do..ha ha ha…

      • paknanek, aku pun dah treai secara kebetulan..cara penghisapan botol nie macam mana pun pun dia … benda aku mula menaik balik..yg sebenar nya aku pun hebat juge dlam bab pertarungan ini,

        Banyak bukit bukau dan lurah aku dah menjelah menembusi, sama ada utan dara atau tertue sekali dah aku tembusi , tapi aku tewas ahkir nya semasa menlanggar pantang tok sebarau ..yg aku tuntuti..kat kata nye masih lagi kedengaran menghantui kat teliga ku., jgn sekali kali kau berbaring kat bawah, kasi dia orang naik maen dari atas… ini pantang larang to sebarau yg ku pelajri menyebab ..aku punya benda..patah ..dari hari itu..rase keinginan nak aje tapi abang tak mau standup..kecewa sunggoh di sanubari , rase dunia nie dah memberi arti lagi…

      • yes atok, putus terpelesok urat urat pun leh jadi…aku pun dah rasei, bini aku nak leapas geram agak nya, sebab aku ramei teman, jadi aku tak dapek nak perkatakan sama ade dia nak balas dendam melanyak aku semasa dia suroh aku di bawah , seketika aku terasa macam ade yg terseliuh kat pangkal tongkat semambu malam ku tu..sampei skrg kehendak ade tapi die dok lentok aje..skrg aku tahu perasaan lelaki yg mengantungkan diri nya tu..sebab tak dapat nak beroperasi malam nie..aku nak try cara murahan atok tu at no cost..cara botol Gervenne 150 ml semoga di izin kan ….wallauallam .

    • Yes atoknie,riee dah try cuak cuak rase nye pada permulaan. macam tak caya plak muncung botol Cervenne 150 ml yg kecil tu dapt hisap masuuuk kepala penuju berkepala cendawan yg besar drp mucung botol tu tu ye.. ke dalam nye..cuak cuka tak lek nak keluar tu memang ade, tapi bila picit botol die licin keluo ajo tok ..thanks ariee sentul..

  2. Memang benar, bila keinginan membara .. tongkat sakyi lak tak mau bagun..bersedia togak untok berjuang, terus lentok dan lena …apa tak lagi selepas meromeni,si pompuan berkeadaan dah sedia menanti ..laksana kegeloraan lautan tsunami ..berkeadaan dgn mate pejam celek berkemuncak menanti nanti… tetapi ngeri nye..raso di hati bila ‘nasi terhidang’ gagal di jamahi langsung ..bila keinginan gagal penuhi oleh sipenanti tu..dah tentu terjadi nye…sakit pedih pilu nye hati ..tak dapat nak di gambarkan lagi disini..barangkali nak menamatkan diri..atau perasaan ingin meduakan.. seolah semacei kaco terhempas ket batu la kot..(mungkin ado lelaki yg terasa bagini menamatkan diri..terutama bila bini pergi menikmati di luar mecari pengganti cara free)..kedua2 merasai kekecewaan..membuat perpecahan rumah tangga.

    majority di sebabkan penyakit atau berkaitan dgn urat saraf serta kesejukan keinginan diri.

    kadang kala si lelaki memang terror mempunyai barang baik..panjang dan bosa..kemahuan buleh mengawal lama,tapi sipompuan pulak merasai rimas jelak pula bila di ‘panjat’ dan terbaring kaku terhadap keinginan bersatu,seolah patung atau batang pisang yg kaku.seolah ‘berkayuh’ perahu kesaorangan.

    ‘Johnny’ malas nak naik ini mungkin di sebabkan..kerosakan urat saraf ahkibat jangkitan,ubatan atau mungkin jua semasa muda nya menjadi kassanova tampa batasan.

    barangkali ada berbagai cara untok menyehat atau menaikan nafsu…menyenam cara yg betul..berkawin dgn pasangan suka samasuka..sefahaman dlm idup harian..permakanan yg baik….ubat perangsang yg disyorkan..pump……

    kadang kala tak misti nye pasangan akan menikmati pelayaran malam dgn cara ‘injection’ mungkin romen dulu puas2 lepas tu kalo john memberontak tak mau bagun..adengan gelintir klotis secara spotan lemah lembut hingga dia terasa nikmat..aliran nye basah..menunjukan kepuasan dia dah tercapai..bagitu jua lelaki bilo ayor sumor dah terkeluar (cara apo sekali pon)lega rasa nye..tak mau lagi..

    mari ketawa aje nie no hard feelings okey..

  3. chong chong… klimaks bg wanita bukan mudah hendak dicapai… hanya dengan sentuhan pada klitoris… ramai laki atau suami salah anggapan… punca salah anggapan ini hingga sampai pergaduhan… ada yang sampai kepada penceraian akibat ketidakpuasan hati dalam hubungan seksual. jangan anggap mudah perkara seksual…
    kalau zakar lelaki atau suami gagal untuk ereksi, bermakna gagal la untuk capai kepuasan atau klimaks bagi isteri. perkara kepuasan seksual bagi wanita amat penting bagi lelaki atau suami pelajari. mungkin bagi lelaki mudah untuk klimaks… tetapi tidak bagi wanita atau isteri.
    lebih baik berbincang dengan isteri di mana tahap kepuasan seksual sebenar bagi wanita atau isteri. ini cukup penting.

  4. aku tengah terai ni..experiement menjadi lak..selepas buat kerja rumah ,sembahyang ,aku lihat benda 3 suku kepal cendawn mengembang dalam botol lak, aku tekan separuh keluar, lepas itu ..mengulang masuk kembali ..naik siok lah…

    • aku menyambung experiement dari semalm nie..memang pagi tadi..togak jue..memang ade kesan ..sikt..aku nak teruskan ..tapi botool plastik nik dah tak tahan menjadi lembik lak, kalu guna pump kat pasaran tu memang mengilak kot kot..thanks kerana ada sikit perubahan semasa baru terai ini..

  5. salam.

    i baru masuk kt cni…hehe gelak gak baca komen2 u all nie..mmg kaum is3 ni susah nak klimaks..mane2 yg dpt tu..bsyukur sgt laa..kawin dah 20 thn..masih x tau per rasa klimaks sebenar..pas brsama terpaksa layan diri sndiri..nak rasa jugak..bukan sumer para suami bole bincang menda2 cam ni..ntahlaa…

  6. Bagi Zack la, keghairahan lelaki atau suami masa zakar mula tegang tu memang berada tahap sukar dikawal, tetapi bukan semua lelaki mcm tu, tapi kebanyakan mcm tu. Mungkin Zack, boleh bagi sedikit tips la.
    Round pertama mungkin bleh tahan beberapa minit sahaja selepas itu suami akan klimaks dengan terpancut keluar air mani. Pada masa klimaks ini, badan suami seakan kekejangan pada seluruh tubuh badan. Jadi selepas suami selesai klimaks ini, satu badan akan terasa keletihan.
    Sebab itu senaman cukup penting bagi suami dan isteri. Senaman ini penting kerana boleh meningkatkan stamina suami isteri. Jika suami yang masih ada stamina, untuk sambung hubungan intim ke round kedua, insyaAllah boleh, walaupun pada masa itu zakar dah turun. Yang penting suami kena ada stamina dan tenaga dan juga sedikit mood atau ghairah seks untuk menjimak isteri pada round kedua.
    Pada round kedua inilah, tugas isteri untuk meransang suami pula. Pada round pertama suami yang meransang isteri iaitu melakukan foreplay. Round kedua isteri plak foreplay suami supaya zakar suami kembali tegang. Ransangan ini terpulang la pada pasangan masing-masing, ada yang mengusap-usap zakar secara perlahan-lahan, ada yang melakukan oral seks dan sebagainya.
    Apabila zakar nampak agak tegang, bolehla suami mulakan dayungan secara perlahan-lahan… cuba cari posisi yang selesa, dan juga cari titik keghairahan isteri, maksud di sini titik di dalam salur faraj isteri. Orang melayu dulu sebut biji kuntum, barat sebut g-spot. Apabila jumpa, teruskan dayungan tersebut walaupun isteri minta berhenti, kerana pada masa itu isteri dah dapat titik mula klimaks dia. Dengar saja rengekan suara dia, pada masa tu teruskan dayung sehingga suami terpancut untuk kali kedua.
    Selepas klimaks itu, jangan terus mengeluarkan zakar, biarkan di dalam faraj isteri dan suami lihat jika isteri mendakap dengan kuat badan anda, itu salah satu tanda si isteri mendapat klimaks. Ucapkan terima kasih pada dia kerana sama-sama belayar untuk mencapai hajat batin. kucup bibir isteri dan belai dia. itu la tanda kasih sayang pada diri masing-masing.
    Kalau masih rasa ada tenaga dan stamina teruskan untuk round ketiga. kalau masih mampu la 🙂

    ringkasan :
    1) Suami isteri perlukan senaman selalu supaya dapat kekal sihat, bertenaga dan berstamina.
    2) Bawa bincang dengan elok cara mana yang sesuai untuk capai kepuasan intim ini.

  7. suruh hubby u try produk nanopacth (ME).maklumat lanjut try click di sini
    Alamat Website : http://www.nanopatch2u.net/?id=alhadi
    saya lps seminggu guna saya dah rasa perubahan.nanopacth bukan sahaja dapat tambah power bahkan dapat tambah size.dalam masa 3 bln produk nanopacth mampu menambah size zakar samapi 2.5 inchi.yang penting anda perlu sabar kerana memerlukan masa.x cuba x thu..dah cuba akan terkenang sampai bila2

  8. KESAN MASA PENGGUNAAN MALE ENHANCEMENT PATCH (nanopacth)

    MINGGU 1 – 4 Dua minggu pertama anda akan melihat perubahan saiz zakar anda dan ereksi anda tahan lebih lama

    MINGGU 4 – 8 Selepas satu atau dua bulan, anda akan melihat perubahan panjang zakar anda dan sekali lagi anda akan melihat sebuah zakar yang lebih besar dan lebih kembang. Saat anda berdiri di depan cermin, anda akan kagum bahkan tanpa ereksi bagaimana zakar anda akan ‘menggantung’ lebih lama dan lebih kembang. Kesimpulannya, zakar anda lebih segar walau tanpa ereksi

    MINGGU 9 + Bila anda mencapai ereksi, anda akan melihat perubahan yang sangat hebat. Bukan hanya saiz bertambah, tapi zakar anda akan terlihat lebih gagah, lebih kuat, lebih berotot seperti mana impian anda selama ini. Pasangan anda pasti kagum dengan kejantanan anda

  9. kepada yng penyakit suka melancjap dari kecik pendapat saya…kalau dah tak keras jugak keluarkan mani yng petama cuba setubuh kali kedua mngkin mani yng ke 2 tu lmbt nak keluar so btng pun keras sikit cama mencuba…saya agak je cubalah.

  10. salam, saya ada mslh..suami pancut awal kadang2 tak sempat hayun dia dh pancut… paling lama pun… dalam 15 saat je dia dh pancut..tetapi setelah pancut.. suami saya punye tongkat masih terpacak… bila untuk main yang 2nd round..dia mampu bertahan smpai 20minit baru pancut.adakah normal kalau lelaki mcm tu?mslhnye…saya lebih mengharapkan suami bertahan lama pada yang 1st round..sbb nafsu saya tgh memuncak..bila dia dh pancut..saya frust…dan air mani suami dlm faraj saya dh banyak…bila main utk 2nd round.. saya tak “rasa nikmat sgt” saya susah nak puas…dah 3 tahun kami kahwin…. saya tak pernah rasa klimaks 😦

    • awk kena rangsangkan suami awk dlu sehingga pancut lepas itu baru suami awk merangsangkan awk utk yg kedua kalinya ..

  11. Keunggulan FOREDI dibanding produk sejenis dipasaran :
    100% LEGAL :
    obat oles herbal anti ejakulasi dini yang terdaftar resmi di BPOM (Badan Pengawas Obat & Makanan).
    100% AMAN :
    Digunakan sebagai herbal oles luar, sehingga tidak memberikan efek samping negatif pada fungsi jantung, ginjal & otak seperti obat yang diminum.
    Tidak mengandung LIDOCAINE
    Tidak mengandung bahan kimia pemati rasa seperti kebanyakan produk pemakaian luar di pasaran ilegal)
    Satu-satunya Produk RESMI & ASLI buatan Indonesia yang UNIK
    & bahkan satu-satunya herbal oles di dunia.
    Memperlama waktu hubungan intim
    TANPA menimbulkan mati rasa total (masih sensitif).
    Tidak ada efek samping yang merugikan.
    Melindungi kontaminasi kuman pada waktu hubungan intim.
    Sekaligus sebagai ANTI SEPTIK melindungi organ vital pria dari jamur Chlamidhia, keputihan pasangan dll.
    Satu-satunya Rekomendasi PAKAR pasutri ternama : BOYKE DIAN NUGRAHA
    (bukan rekomendasi tukang jual obat/sales/member/distributor)

    Obat herbal ini BUKAN untuk Disfungsi Ereksi,
    melainkan KHUSUS untuk Anti Septik + Atasi Ejakulasi Dini (agar tidak cepat keluar).

    Cara Pemakaian & Cara Kerja FOREDI Gel.
    Cara pemakaian FOREDI :
    Ingat: Kunci dari efektifitas foredi adalah “beri waktu” agar ramuan meresap sempurna, jadi saran kami : oleskan foredi minimal 2 jam sebelum hubungan.
    Pada sebagian pria waktu yang dibutuhkan untuk meresap bisa lebih cepat.
    Oleskan tipis 1/2 dari 1 sachet pada organ intim pria : bagian kepala (jangan kena lubang) & bagian bawah dari organ vital pria
    Biarkan 1 jam sampai herbal bereaksi dan terasa hangat.
    Kemudian cuci dengan air dan sabun sampai bersih.
    Setelah dicuci bersih biarkan 1 jam lagi sampai rasa hangat mereda lalu siap untuk melakukan hubungan intim (rasa hangat menandakan ramuan bekerja sempurna)
    Cara ORDER CEPAT melalui SMS :
    1. Sebutkan nama lengkap sesuai KTP
    2. Sebutkan alamat lengkap
    3. Sebutkan berapa box foredi yang anda pesan
    4. Sebutkan Bank yang akan anda gunakan untuk transfer
    Kirim ke no hp : 6285741522288
    http://www.tipskeputihan.com

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s