Lelaki anggap wanita ‘lauk’

Hakikatnya, setiap hari sepuluh wanita menjadi mangsa dera di negara ini. Namun, itu hanya melibatkan kes yang dilaporkan kepada pihak polis.

Jumlahnya mungkin lebih tinggi, demikian menurut pendedahan pegawai polis Jabatan Siasatan Jenayah Bahagian D11 Bukit Aman, Superintendan Ong Chin Lan dalam satu seminar tidak lama dahulu.

Ujarnya, kejadian keganasan terhadap wanita boleh berlaku di banyak tempat termasuk rumah, tempat kerja, kawasan awam, jalan raya dan di dalam kenderaan.

“Laporan polis menunjukkan, keganasan terhadap wanita kebanyakannya dilakukan oleh individu yang paling hampir dengan wanita berkenaan seperti suami, ahli keluarga lain atau kekasih,” katanya.

Bicaranya lagi, jenayah itu berlaku disebabkan mentaliti segelintir lelaki yang menganggap wanita serta kanak-kanak perempuan adalah insan lemah yang boleh disakiti.

“Gejala ini berlaku dalam semua budaya, bangsa, agama serta status atau kedudukan ekonomi.

“Sesuatu tindak-tanduk itu dianggap sebagai keganasan apabila ia menyebabkan kesakitan fizikal, kesakitan akibat senjata, kesedihan, tekanan minda, jenayah ugut, pengkhianatan hingga merendahkan keyakinan, rogol, liwat dan pembunuhan,” katanya.

ISTERI kepada ‘hartawan’ Lebanon, Dr. Elie Yousef Najem, Farinnie Mohd. Farid mendakwa menjadi mangsa dera dan liwat suaminya.

Sementara itu, Ketua Wanita Pusat, Jemaah Islah Malaysia (JIM), Dr. Harlina Halizah Siraj pula berpendapat, sejak Akta Keganasan Rumah Tangga 1994 diwujudkan serta dilaksanakan pada 1996 nasib wanita yang didera suami tidak banyak berubah.

“Pada tahun 2005 sahaja terdapat 18,079 kes keganasan rumah tangga yang dilaporkan. Jika dibahagikan, terdapat 50 kes dilaporkan setiap hari sepanjang tahun itu.

“Saya yakin angka ini meningkat setiap tahun. Saya telah berjuang berhubung keganasan terhadap wanita ini lebih 10 tahun tetapi tidak banyak yang berubah,” katanya.

Kata Harlina, semua pihak harus kembali kepada hukum Islam untuk menyelesaikan segala permasalahan manusia kerana agama ini lengkap dari segala aspek kehidupan dunia malah di akhirat jua.

16 thoughts on “Lelaki anggap wanita ‘lauk’

  1. Sometimes deraan ini belaku oleh sebab tingkah laku mangsa itu sendiri..mengakibat kan trauma terpahat di pemikiran sipendera menghayatkan ati, yg sering timbul tengelam di pemikiran ,tampa di duga atau masa..bila perasaan mendatang akibat trauma yg meyentuh sanubari..tekanan jiwa menjadi jadi..hilang pertimbangan diri dah pasti ternyata sama sekali..sipedera akan menjadi berang hilang kawalan diri..

  2. kebiasaannya kita mendengar tentang penderaan terhadap wanita sahaja.Adakah penderaan wanita terhadap lelaki dipandang remh sahaja….adakah kerana jika lelaki takut pada isteri itu dianggap dayus?Rasanya bukan semuanya dayus,mungkin ada rahsia disebalik perlakuan itu…cuba kita renung dan fikirkan

    • memang ada lelak yg kena dera,terutama yg berperhatinan terhadap kekeluargaan -anak2 sebab tu lah dia make dont diam aje walau kena dera …terutama dgn bini banyak taik palat ato macam singa..

      • kalu takut kan bini,lebeh baik potong buang kat tong sampah, dapat jugak anjing raso..hi hi hi no hard feelings okey brother…life is like that..

      • man panjang kou nie kan nek menolong, menambahkan seksaan batin lage jae,mase kni kumbang skor aje,bunge lak berlambak,satu tak berkenaan tinggal gie aje, hisap yg laen…pasti akan terjumpa bunga wan kembang yg unique melegakan de hatie..

  3. tidak smua lelaki berangapan seperti itu.cuma segelintir,itu pun kadang2 kaum wanita yang memulakan provokasi.

  4. KESAN MASA PENGGUNAAN MALE ENHANCEMENT PATCH

    MINGGU 1 – 4 Dua minggu pertama anda akan melihat perubahan saiz zakar anda dan ereksi anda tahan lebih lama

    MINGGU 4 – 8 Selepas satu atau dua bulan, anda akan melihat perubahan panjang zakar anda dan sekali lagi anda akan melihat sebuah zakar yang lebih besar dan lebih kembang. Saat anda berdiri di depan cermin, anda akan kagum bahkan tanpa ereksi bagaimana zakar anda akan ‘menggantung’ lebih lama dan lebih kembang. Kesimpulannya, zakar anda lebih segar walau tanpa ereksi

    MINGGU 9 + Bila anda mencapai ereksi, anda akan melihat perubahan yang sangat hebat. Bukan hanya saiz bertambah, tapi zakar anda akan terlihat lebih gagah, lebih kuat, lebih berotot seperti mana impian anda selama ini. Pasangan anda pasti kagum dengan kejantanan anda

    • leh tahan lamo ko..panjang bosar tak tahan lamo nek buek apo….biak kecik molek leh tahan sampei dia dah naik meluat.kalo terpantcut terpancut awalan dari dio , nanti di merano makan luak..menjadi curang pasang double barrel kat luak..

      • ..terigin lak nak makan rambai,dulu masa kecik2 aku selalu panjat pokok rambai, org di bawah gelak ketawa..kata nya rambai aku tergantung2 masak ranum kata dema…dulu mana pakei underwear..aku pun suka kopek pegang stalk buah rambai..ketawa sendiri hi hihi hi

  5. ..bagi manusia yg tidak berfikiran waras atau asal usul keadaan idup ”’keluarga bangsat”’ kuca kacir tidak berpanduan ugama,tidak waras atau kekurang ilmu ugama atau perasaan kemanusiaan…bagi aku nak jolok free kena fikir dua tiga kali..seolah2 ‘bahan’ yg hendak di sula tu anak ..adek , saudara pompuan aku sendiri…..melainkan walaupun kerelaan diri.. itu pun aku tak tahu … sama aku nak makan skrg tapi tetap di balun dek tuhan..dgn keazaban de kemudian hari..ngeri raso nya.. sanggup tak sanggup..aku fikirkan dulu 2 kali

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s