Berkahwin ketika belajar

Norma masyarakat kita, tamat pengajian dan bekerja beberapa tahun dulu baru mendirikan rumah tangga. Namun, kini semakin ramai pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) berkahwin ketika belajar terutama dalam kalangan penuntut pengajian Islam dan mereka yang belajar di luar negara.

Sememangnya memenuhi tuntutan agama itu pada usia muda memberi banyak manfaat terutama untuk menghalalkan hubungan daripada terjebak dengan budaya couple yang boleh mengundang maksiat.

Melangsungkan perkahwinan pada cuti semester menjadi pilihan kebanyakan pelajar yang mengambil keputusan kahwin awal.

Dengan restu dan sokongan ibu bapa, niat baik mereka dipermudahkan walaupun berdepan pelbagai cabaran. Pelajar terpaksa membuat persiapan saat akhir kerana perlu menduduki peperiksaan dan bersengkang mata membuat kerja sampingan bagi memastikan bajet mencukupi.

Antaranya, pasangan pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Mohd Azwan Fadhli Muhamad, 24 dan Azizan Mohd Zan, 23 yang sah bergelar suami isteri apabila menjalani akad nikah, baru-baru ini di Klang.

Mohd Azwan berkata, beliau berhasrat mengikut hubungan suci itu sejak tahun lalu, bagaimanapun perlu beberapa kali berjumpa keluarga pasangannya untuk meyakinkan mereka mengenai hasrat murninya itu.

Katanya, perancangan awal memeterai ikatan itu pada Mei lalu, setelah bertunang Februari lalu, bagaimanapun tarikh itu ditunda kepada cuti semester bulan ini kerana faktor kewangan dan tuntutan pengajian.

“Sejak mengenali Azizan yang juga sama kelas bagi mata pelajaran Khat, saya bercadang berkahwin awal. Saya yakin keputusan mendirikan rumah tangga pada usia muda pastinya membawa berkat.

“Melihat ramai rakan di universiti yang berkahwin ketika belajar bertambah terurus hidup mereka, mendapat keputusan akademik lebih baik. Mereka juga bijak mengurus masa serta lebih bertanggungjawab. Senario ini meningkatkan keyakinan saya untuk meneruskan hasrat ini.

“Keputusan menangguhkan perkahwinan juga bagi menghormati permintaan ibu mentua yang mahukan anaknya tamat pengajian sekurang-kurangnya pada peringkat ijazah Jun lalu sebelum meneruskan pengajian al-Quran dan Sunnah peringkat sarjana bermula 13 Disember lalu,” katanya.

Mohd Azwan yang kini mengikuti pengajian tahun akhir ijazah Sains Seni Bina berkata bagi menanggung kos perbelanjaan perkahwinan kira-kira RM15,OOO, beliau mengambil upah projek seni reka grafik dan fotografi sementara pasangannya menjadi guru tadika serta mengadakan kelas tuisyen sebagai pekerjaan sampingan.

Sementara itu, Azizan berkata, persefahaman antara pasangan dengan keluarga memudahkan persiapan perkahwinan termasuk mengambil langkah berjimat cermat.

“Memahami situasi kami yang sama-sama belajar dan belum ada pendapatan tetap keluarga tidak meletakkan nilai hantaran terlalu tinggi dan pemilihan barang hantaran juga berpatutan.

“Kad jemputan perkahwinan kami siap sebulan sebelum majlis kerana dibuat sendiri Mohd Azwan yang perlu menunggu tamat peperiksaan pada awal bulan lalu sebelum menumpukan sepenuhnya pada persiapan perkahwinan.

“Tarikh majlis bertandang bagi sebelah keluarga lelaki juga belum ditetapkan kerana perlu memikirkan soal peruntukan kewangan untuk majlis itu serta memberi keutamaan kepada pengajian semester baru bermula,” katanya.

Mengenai perancangan selepas berkahwin, Azizan berkata, mereka terpaksa tinggal berasingan di kolej kediaman masing-masing selama dua bulan sebelum menyewa rumah berhampiran UIAM.

“Kami akan terus melakukan kerja sampingan untuk menyara hidup selepas berkahwin dan pada masa sama memastikan kecemerlangan akademik supaya dapat terus menikmati kemudahan biasiswa.

“Walaupun hidup serba sederhana, lebih utama kami menghalalkan hubungan dan percaya Allah SWT sentiasa membuka pintu rezeki bagi kami. Petanda sudah ada kerana Mohd Azwan ditawarkan jawatan artis grafik sambilan daripada sebuah syarikat baru-baru ini,” katanya.

Oleh Rosniza Mohd Taha

7 thoughts on “Berkahwin ketika belajar

  1. Purata usia berkahwin kali pertama di Malaysia dalam tahun 1970an adalah 25 bagi lelaki dan 23 bagi perempuan. 20 tahun sebelum itu, puratanya ialah 22 tahun bagi lelaki dan 20 tahun bagi wanita.

    Jadi, perkahwinan pada usia 24 tahun dan 23 tahun tidaklah dikira terlalu muda, walau pun masih belajar. Di peringkat usia ini, kebanyakan pelajar sudah hampir tamat belajar. Namun begitu, mereka masih lagi sepasang pelajar yang tak mempunyai pendapatan yang banyak, dan tak sesuai mempunyai anak.

    Jadi, pernikahan diperingkat usia ini akan memberi mereka masa untuk menyesuaikan diri antara satu sama lain sebelum mereka bekerja dan mempunyai anak.

  2. elok lah kahwen mudo2 ..menjauhi dosa..zina …tapie tak semuea nak ..bazirkan kerenah rumah tangga..sebelum enjoy puas2 masa muda..mereka..

  3. salam… kahwi bkn perkara main2… rmai remaja beranggapan bhw bercinta hgga ke gerbang perkahwinan… sbnrnya anggapan ini salah… sbnrnya perkahwinan adalah satu permulaan hidup baru yg penuh dngan mawar yang berduri… silap petik,, tangan luka…

  4. perkahwinan diharap berkekalan dunia akhirat. di dunia nie, mestilah nak bahagiakan pasangan kita kan? bagi saya, better selesaikan komitmen satu persatu. hukum agama sememangnya yang pertama, namun sekiranya pelajaran terabai, apa guna jugak kan? tambahan kalau ada anak, memanglah anak itu rezeki dari Allah, tapi, mana satu yg penting, anak, atau pelajaran? mestilah anak bukan? hmm..bagaimana plak dgn pelajaran tadi…terabai..adakah perkahwinan itu boleh menjadi benteng terjebak gejala sosial? think wisely, diri sendiri adalah menjadi penentu dalam menentukan setiap tindakan serta hala tuju 🙂

    • Tak semestinya kalau dah kahwin, dah ada anak, pelajaran terabai. Kalau berfikiran begitu, sama macam berfikiran, untuk orang yang dah bekerja, kalau dah kahwin, dah ada anak, maka anak diutamakan, dan kerja terabai. Tapi itu tidak benar! Malah kehadiran anak mampu mendorong banyak pasangan (yang belajar atau bekerja) untuk berusaha lebih keras demi masa depan anak! Pokok pangkalnya individu itu sendiri.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s