Senaman Seks Kegel dan Kemut Untuk Menguatkan Otot Vagina dan Organ Vital Lelaki

Senaman Seks Kegel dan Kemut Untuk Menguatkan Otot Vagina dan Organ Vital Lelaki

“Kemut, lepas! kemut, lepas!” Banyak orang makin akrab dengan arahan-arahan seperti itu.

Maka bila mendengarnya fikiran orang langsung mengarah kepada senaman seks.

Seks merupakan salah satu jalan meraih kebahagiaan pasangan suami isteri. Jika dalam perkara ini terjadi masalah walaupun kecil, boleh membuat hidup jadi tidak karuan. Masalah seks yang banyak dikeluhkan, menurut Prof. DR. Dr. Alex Pangkahila, Sp. And, adalah menurunnya kekuatan jasmani dan kekuatan organ seks seiring dengan bertambahnya usia.

Keadaan tersebut tidak hanya mengganggu kualiti hubungan seks, tetapi jika dibiarkan akan mengancam kebahagiaan rumahtangga.

Seks boleh menjadikan perjalanan hidup yang membosankan apabila derajat kualitinya tidak dipelihara. Menurunnya kemampuan jasmani mahupun organ seksual secara alami, boleh memicu kejenuhan.

Bagaimana suami dapat melakukan pelbagai gerakan, jika lengan dan lututnya tidak lagi mampu menyangga tubuh?

Bagaimana pula isteri dapat menikmati sekaligus dalam memuaskan pasangan, bila untuk mengangkat punggung pun tak mampu?

Gambaran itu hanya sebahagain kecil betapa hubungan seks yang optima sangat memerlukan kekuatan dan kelenturan tubuh serta organ seks.
Senaman Kegel
Selain itu, untuk menikmati kehidupan seksual juga diperlukan kecerdasan. Makna kecerdasan di sini adalah kemampuan seseorang dalam memahami seks dan tahu cara menggunakannya secara benar dan kreatif.

Salah satu penyelesaian untuk mengatasi persoalan seksual adalah senaman seks. Meski secara medikal tidak ada senaman seks, tetapi beberapa jenis senaman mampu membantu sekaligus meningkatkan kemampuan jasmani dan organ seksual.

Salah satu jenisnya disebut “Senaman Kegel”.

Perlu Kelenturan

Prof. Alex Pangkahila, mengingatkan bahawa faktor kelenturan tubuh dan kekuatan jasmani serta kemampuan organ seks merupakan rangkaian yang amat diperlukan.

“Tidak semata-mata untuk kenikmatan seks, tetapi untuk kesihatan tubuh dan jiwa secara menyeluruh juga,” jelas pakar seksologi dan andrologi dari Universitai Udayana Bali ini.

Kerana itu, masyarakat dianjurkan untuk tidak melatah dalam menyebut setiap senaman yang berhubungan dengan peningkatan kemampuan seksual sebagai senaman seks. Senaman itu pun tidak terbatas hanya untuk lelaki dan wanita tetapi semua memerlukannya.

“Saya sendiri tidak suka mempergunakan istilah senaman seks. Gerakan mana yang termasuk senaman seks juga tidak jelas. Memang banyak teguran yang tidak berdasarkan fisiologi olahraga dan seksologi sehingga tidak jelas sasarannya. Kedudukan ototnya pun kita tidak tahu, bagaimana pula akan merasakan dan menggerakkannya? Yang lebih aneh lagi instrukturnya tidak pernah belajar masalah ini,” tambahnya.

Lebih lanjut dijelaskan bahawa untuk meningkatkan kualitai seksual ada beberapa latihan, iaitu dimulai dari latihan sensual, latihan seksual dan latihan kesegaran seksual. Kegel merupakan bahagian dari latihan seksual.

Menahan Kencing
Kegel adalah suatu latihan otot dasar punggung Pubococcygeus (PC) yang semula dipergunakan untuk terafi kepada perempuan yang tidak mampu mengawal keluarnya air kencing. Sebahagian besar perempuan yang tidak terlatih akan mengalami penurunan uterus akibat kelemahan dan penipisan otot PC.

Keadaan ini nampak jelas bila dilihat dari sudut tepi pada penampang dengan menarik garis hujung tulang ekor / sulbi ke bawah tulang kemaluan. Pada orang yang memiliki otot PC baik, maka uterus masih berada di atas garis tersebut, sedangkan mereka yang mempunyai otot PC lemah, letak uterus telah berada di bawah garis.

Untuk memperbaikinya maka diperkenalkan senaman oleh Dr. Arnold Kegel sejak tahun 1945. Senaman ini merupakan rangkaian gerakan yang berfungsi untuk melatih kontraksi otot PC berkali-kali dengan tujuan meningkatkan tonus dan kontraksi otot.

Menurut Prof. Alex Pangkahila, “Hasilnya secara tidak langsung juga mempengaruhi otot-otot dasar punggung dan sekitarnya termasuk organ seksual. Tetapi secara umum tentu dapat meningkatkan kemampuan jasmani.”

Perempuan yang mempunyai kemampuan kontraksi otot-otot dasar punggung lebih kuat, apakah itu kekuatan kontraksi sesaat, menahan kontraksi, mahupun daya tahan kontraksi pasti mempunyai kemampuan menikmati seks yang lebih baik, dibandingkan mereka yang tidak terlatih,” ujar Prof Alex yang membuka Pusat Konsultasi Seks dan Terafi Latihan Kriyangga di Sanur, Bali.

Gerakan dasar senaman Kegel sebenarnya cukup sederhana. Caranya, dengan melakukan kontraksi otot PC berulangkali minimal 2 kali sehari sebanyak 10 kali kontraksi tiap kali latihan. Perkara ini dapat dilakukan seperti menahan air kencing.

Namun, sebetulnya, latihan ini tidak semudah apa yang dituturkan. Ianya memerlukan adanya latihan dengan instruktur khusus yang memang menguasai dasar-dasar fisiologi olahraga dan seksologi.

Selain itu, ada alat ukur yang pasti untuk mengevaluasi kebenaran gerakan. Meski kelihatan mudah, tidak jarang orang merasa sulit melakukan pada peringkat awalnya.

Tips Senaman Kegel

Senaman Kegel lebih ditujukan untuk perempuan, tetapi tidak ada salahnya lelaki juga mencubanya.

Tujuan utamanya sama yakni melatih otot otot dasar punggung. Jadi tidaklah ada perbezaan untuk penggunaannya bagilelaki dan wanita.

Secara teori melahirkan anak melaui faraj boleh merosakkan selaput otot punggung dan menyebabkan gangguan saraf dari dasar punggung dan otot saluran kencing. Melahirkan anak melalui faraj menyebabkan lemahnya kekuatan otot punggung setelah bersalin.

Seperti dilaporkan oleh Dr. Kegel, enam minggu sesudah melahirkan anak, akan terjadi penipisan (atrofi) dan kelemahan otot, khususnya otot perineum (daerah antara alat genital dan anus). Kerana itu, perlu diperbaiki agar tonus otot lebih baik dan pulih kembali.

Latihan yang dilakukan minima enam minggu akan menunjukkan manfaatnya. Sementara untuk lelaki ternyata latihan Kegel ini telah dikembangkan sejak tahun 1978 oleh Zilberger.

Namun, prinsip utamanya tetap pada latihan menguatkan otot-otot punggung. Latihan ini bermanfaat menguatkan otot punggung termasuk penis serta menambah kemampuan potensi seksual. Hasilnya, ternyata memuaskan.

Cara Berlatih Kegel
Pemanasan. Kendurkan otot-otot perut, punggung dan paha atas serilek yang mungkin. Untuk memastikan otot-otot tersebut rilek, letakkan kedua tangan di atas perut. Jika perut tidak ikut bergerak ketika otot-otot dasar punggung dikemutkan, bererti gerakan anda benar.

Kemutan. Kemutkan otot-otot punggung anda dengan menarik ke dalam dan keras sekitar faraj, anus dan saluran kencing (uretra) seperti menahan air kencing.

Tujuannya untuk menemukan letak otot PC. Untuk memudahkannya, lakukan latihan berikut: Ketika anda ingin buang air kencing, tahanlah aliran air kencing, lalu lepaskan kembali. Lakukan beberapa kali sehingga dapat merasakan benar letak otot punggung tersebut.

Ulangan. Setelah anda mampu melakukan, mulailah berlatih sebanyak 10 kali ulangan. Setiap kali kemutan, tahan selama tiga hitungan.

Kemudian secara perlahan naikkan hitungan kemutannya hingga anda dapat menahan selama 10-15 hitungan.

Istirahat selama 10 saat dan kemudian lakukan ulangan. Jumlah optimum kira-kira 50-100 kali sepanjang hari, pagi, tengahari, petang dan malam.

Kepelbagaian. Lakukan kepelbagaian untuk menghindari kebosanan dengan menggabungkan latihan otot-otot punggung dengan latihan pengencangan otot-otot lain di sekitarnya, iaitu otot-otot perut, paha atas, dan otot bokong , dalam keadaan berdiri, duduk atau berbaring.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s